wat moet je invoeren als je bij Excel de getallen wilt optelen en een letter als een getal wilt laten tellen?

ik wil in Excel een grafiekje maken maar heb een probleem
ik wil in een vakje de som van de 20 getallen erboven bij elkaar opgeteld hebben, maar tussen die 20 getallen staat soms een letter T, en ik wil dat deze T als 3 wordt gezien als je alles bij elkaar op telt.
hoe doe je dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Super bedankt! dat is precies wat ik moest hebben!

Antwoorden (1)

Bijvoorbeeld op deze manier:

Het aantal T-tjes tellen, dat aantal met 3 vermenigvuldigen en optellen bij de som over de hele range (in die som wordt de T namelijk niet meegeteld)

=3*AANTAL.ALS(A1:B20;"T")+SOM(A1:A20)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
+ Je bent me nét voor met dit antwoord. Overigens moet binnen jouw eerste term A1:A20 staan, geen A1:B20.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Super bedankt! dit was precies wat ik bedoelde!