Hoe maak ik 2 verschillende sites op 1 domein? (oude site wordt vernieuwd)

Ik wil mijn website vernieuwen. Ik wil de oude site nog wel online laten ivm zaken, maar wel alvast aan een nieuwe beginnen zodat wanneer die klaar is hij gelijk online kan en ik die kan vervangen voor de oude. Beide sites zijn gebouwd in wordpress.
Moet ik hiervoor een nieuwe database aanmaken? Of kan ik gewoon een nieuwe map aanmaken in public.html en daar de site in opbouwen? Hoe zit het dan met links e.d.?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7K

Antwoorden (4)

Je kunt vaak vanuit een beheeromgeving, zoals Plesk, meerdere installaties draaien. Deze komen dan in een submap met bijvoorbeeld de url http://www.mijndomein.nl/nieuweinstallatie

Ook kun je een subsidie aanmaken zoals bijvoorbeeld http://nieuweinstallatie.mijndomein.nlen deze laten verwijzen naar de juiste installatie.

Geen probleem dus als je tenminste een hostingprovider hebt die deze acties aanbiedt in een beheertool.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt ook gewoon doorschakelen.

1. maak een nieuwe folder met de naam '/nieuweopzet'

2. zet daar je nieuwe site in

3. op het moment van omschakeling, maak je een tekstbestand met de bestandsnaam index.php

plak daarin deze tekst (3 regels. gebruik Kladblok)

header( 'Location: http://www.jouwweb.nl/nieuweopzet' ) ;
?>

en upload het als tekstfile

4 Rename de oude index.html naar index.bak. Of verwijder het bestand

index.php kun je alvast testen als bijvoorbeeld test.php
en aansturen van www.jouwweb. nl/test.php

Bekijk hier een voorbeeld:
www.lochem.net/test/index.php
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het hangt er een beetje van af hoe professioneel je het aan wilt pakken. De methode met de alternatieve index.php hierboven verwijst al het verkeer op de oude index.php door, maar kan nog voor 404 meldingen zorgen. Daarnaast komt iedereen fysiek in een ander mapje terecht. Met andere woorden, Google moet alles opnieuw indexeren.

Als je niet van plan bent om inhoudelijk veel veranderingen aan de site te maken, loont het zeer waarschijnlijk om alleen met een nieuw thema aan de slag te gaan. Draai gewoon een nieuwe installatie in een losse map op je server en knal daar eventueel een back-up van je database overheen zodat je een replica van de originele site hebt. Die ga je daarna lekker aanpassen. Denk er wel aan om even de meldingen naar zoekmachines uit te zetten of de map achter een wachtwoord te knallen. Anders loop je het risico ook echte bezoekers op de testlocatie te ontvangen. Wanneer je dan klaar bent, is het een kwestie van het thema naar de oude site te uploaden en eventueel wat aanpassingen aan je plugins e.d. te maken (ik weet niet hoe grondig je gaat verbouwen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet een site altijd pas online plaatsen op het moment dat deze functioneel af is, en wanneer je een nieuwe site wilt plaatsen op een bestaand domein dan moet je dat ook pas doen op het moment dat de nieuwe site functioneel af is.

Wat je het beste kunt doen is de nieuwe site offline bouwen. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van http://www.instantwp.com (Als je een windows gebruiker bent)
Maar hier vindt je nog meer mogelijkheden: http://codex.wordpress.org/Installing_WordPress#Installing_WordPress_on_your_own_Computer#Local_Installation_Instructions
Offline werken geeft je de gelegenheid om zoveel te experimenteren als je wilt, en het houdt de twee versies overzichtelijk gescheiden.

Vervolgens moet je op het moment dat je de oude site van de server af haalt en de nieuwe er op zet wel weer even een nieuwe sitemap maken (zowel xml als html als het kan. Zie hiervoor ook: http://www.xml-sitemaps.com/) En de nieuwe sitemap.xml ook even in google webmaster tools aan google opgeven om geindexeerd te worden.

Succes!

Toegevoegd na 5 minuten:
En de sitemap ook aan bing aanbieden natuurlijk (Sorry Bill gates ik was je even vergeten...)