Welke programmeertaal is geschikt om te leren voor een 12 jarige?

Ik wil mijn zoon wat laten programmeren. Maar welke taal / programma is daarvoor aan te raden?

Bij voorkeur een programma waarmee je snel wat leuks kunt doen. Bijvoorbeeld een eenvoudig spelletje maken. En wat ook een goede basis is om verder te leren. Gratis is uiteraard een pré maar hoeft niet.

10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik zou zeggen Visual Basic. Echter bij programmeren moet je wel doorzettingsvermogen hebben. Niet even een weekje doen en dan weer laten liggen zodat je het na een maand weer gaat oppakken.

Om te leren heb je vele boeken, internetsites en tutorials die kunnen helpen.
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Misschien Tik-tak-tor ;) maar veel verder kom je niet in een week.
Ivana
10 jaar geleden
https://itunes.apple.com/en/app/bermuda/id680152398 Leuk voorbeeld. ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De meeste talen zijn engels georienteerd. Of is dat in Nederland niet zo? Programmeren is vooral een denkwijze. Op 12-jarige leeftijd beginnen, lijkt me perfect.

Andere antwoorden (4)

Eerlijk gezegd denk ik niet dat visual basic een goede instap vormt. Volgens mij kun je hem beter laten beginnen met een scripting language zoals javascript waar je inderdaad vrij snel een spelletje mee in elkaar kunt zetten en toch de basic statements al leert.
Maar op twaalfjarige leeftijd is het belangrijkste niet de taal maar de methode denk ik.
Een goede online cursus zoals die van CodeAcademy, motiveert jonge programmeurs door het verzamelen van punten bij het afronden van iedere opdracht, en het ontvangen van badges na afronding van een hoofdstuk. Na de basis onderdelen spelenderwijs geleerd te hebben komt er al heel snel een opdracht waarbij je een simpel steen, papier, schaar spelletje moet maken. En dat motiveert ook natuurlijk als dat lukt.
Maar ik zou wel in de buurt blijven want zelfs een behoorlijk intelligente twaalfjarige zal nog wel wat hulp nodig hebben af en toe denk ik.
Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Talen als Visual Basic zijn perfect voor de toekomst, maar even snel resultaten bereiken is wat lastig. Zoek eens op Scratch. Pearson heeft ook een speciaal boek voor kinderen over deze taal gemaakt waarbij ze stap voor stap worden geholpen. Talen als deze hebben de nodige beperkingen, maar leren kinderen wel hoe software in elkaar steekt qua logica. Van daaruit is het leren van een echte taal een stuk gemakkelijker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een website als Hackety.com bied een low level entry tot de wereld van programmeren. Klein gratis programmaatje, geen tot zeer weinig voorkennis nodig en zeer to-the-point. Het werkt met een programmeertaal die Ruby heet. Dit is een volwassen systeemtaal met een robuuste community en is in zijn simpelste vormen zeer gemakkelijk te lezen, ook voor een leek.

Zoals ook in de andere antwoorden te lezen is: het maakt niet zozeer uit welke taal je leert, het gaat om de achterliggende methode. Talen zijn bij te leren en net als alle talen verbasteren ze vaak over tijd, dus daar zou ik het niet direct van af laten hangen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Moet nog eventjes aangeven dat de site in het engels is. Als het een serieuze hobby is of gaat worden, dan is dat alleen maar een bonus. Zijn Engels zal goed moeten zijn, als het dat al niet is. Programmeren gaat ook over (leren) samenwerken met anderen aan een project, dat mag niet beperkt worden door gebrek aan talenkennis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk een naar Lego Mindstorms (en eventueel de First Lego League). Je leert daar in eerste instantie programmeren door 'puzzel stukjes' aan elkaar te koppelen, zonder dat hij zich zorgen hoeft te maken over hoe het geschreven moet worden, echter ondersteund Lego Mindstorms ook het programmeren via tekst.