hoe kan je 2 grafieken vergelijken op excel ?

bijv. dat ik de lengte van mij door de jaren heen in 1 grafiek heb en dat bij mijn zus ook en ik wil dat vergelijken met elkaar in 1 grafiek hoe doe je dat ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (1)

Je maakt gewoon een kolom met datums en twee kolommen met de bijbehorende lengtes van jou en je zus naast elkaar, het beste is een scatterplot (puntenwolk), waarbij je later een logistische curve (S-curve) doorheen laat gaan. Ik weet niet of Excel dat automatisch kan. Je moet wel de tijd ook transformeren door de geboortedatum van de meetdatum af te trekken, zodat je de leeftijd krijgt, die bij de lengte hoort.
Je kunt ook lineariseren door de lengtes te transformeren. In het bronartikel gebruiken ze Linf-Lt/Linf als y variabele en t als x variabele. Linf is gewoon de lengte die je nu hebt en Lt is de lengte op tijdstip t. De twee getransformeerde kolommen zet je gewoon naast de kolommen met de lengte (Lt), die je al hebt. Het handigst is het twee grafieken te maken, een met gewoon de groeicurves en een met de bewerkte curves, met rechtlijnige stukken, dat doe je door de gewenste reeksen aan het grafiekbereik toe te voegen.
Als je goed veel gegevens hebt vind je in die grafiek drie lineaire fases (rechte lijnen) verbonden met twee tussenfases. De overgangen hebben met hormonen/rijping te maken.
Als het goed is gaat de rijping bij vrouwen wat sneller, dat zou je eruit kunnen halen als de tussenfases bij je zus wat naar links zijn verschoven ten opzichte van die van jou. Je kunt ook zien hoe snel of je nu groter bent door een snellere groei (steile lijn) of een langere groeiperiode.