Waarom werkt Xampp niet goed?

Xampp succesvol geinstalleerd.
Als ik naar http://localhost/xampp/ ga dan kom ik netjes op de pagina Welkom bij xampp voor windows.

Maar als ik een nieuwe map aanmaak in htdocs en een php bestand erin zet dan krijg ik deze melding: Object niet gevonden .... Error 404

localhost
Apache/2.4.4 (Win32) OpenSSL/0.9.8y PHP/5.4.19

Toegevoegd na 1 minuut:
Apache en MySQL draiien allebei. op poort 80 en mysql op 3306

Toegevoegd na 14 uur:
Ik heb trouwens ook even op mijn iMac geprobeerd.
Hier heb ik hetzelfde probleem.

xampp installeerd zich goed. Apache mySQL starten gewoon.
Local host kan ik benaderen.
Behalve mijn php bestanden of html bestanden.

Toegevoegd na 17 uur:
Vraag opgelost!!

Antwoord: .... ik ging naar localhost/xampp/mijnmap/index.php
het moest zijn localhost/mijnmap/index.php

Bedankt voor de hulp

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Ik heb al heel lang niet meer met Xampp gewerkt (staat ook niet meer op m'n computer), maar ik meen me te herinneren dat je deze melding o.a. krijgt als je wel netjes http://localhost etc. in typt, maar vergeten hebt Xampp te activeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ahaa dankjewel ik zal straks nog even kijken als ik thuis ben.
Kijken of ik het kan vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ps: ik kan over activeren niks vinden op google..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry, ik had het woord "activeren" niet moeten gebruiken. Ik bedoelde gewoon "aan" zetten. Ben dat zelf meer dan eens vergeten :-(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je localhost linkje met http werkt, dan draait de webserver gewoon. Misschien is je probleem dat je per ongeluk de extensies in windows hebt verborgen, zodat je eigenlijk een index.php.txt bestand hebt aangemaakt. Kijk in je file explorer in Tools->Folder Options->View naar het vinkje "Hide extensions for known file types" (die moet uit staan). Als je in je nieuwe map een bestandje .htaccess zet (begint met een punt), met daarin de volgende regel: Options +Indexes Kun je de bestanden zien via de browser. Dan moet een URL als http://localhost/nieuwemap ook werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel voor de reactie....
Ben inmiddels thuis en heb gecontroleerd: extensies worden weergeven bij mij. Dus dat zit goed. Ik moet nog even een .htacces bestand maken maar weet nog niet hoe dat moet.
Even opzoeken. Heb trouwens even snel een andere versie geinstalleerd van xampp en geinstalleerd dmv rechtermuisknop > uitvoeren als administrator. Maar nog steeds geen succes ... :( Poorten staan volgens mij ook gewoon open.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
.htacces bestandje gemaakt.
Ook deze geeft de foutmelding aan als ik die probeer te benaderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet iemand het? Ik heb trouwens ook even op mijn iMac geprobeerd.
Hier heb ik hetzelfde probleem. xampp installeerd zich goed. Apache mySQL starten gewoon.
Local host kan ik benaderen.
Behalve mijn php bestanden of html bestanden.