Waarom wordt er in het YouTube logo gebruik gemaakt van de kleuren rood, wit en zwart?

Waarom zijn juist deze kleuren gebruikt? En wie heeft het logo ontworpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

Het staat er niet bij op http://en.wikipedia.org/wiki/Jawed_Karim maar zijn eerste video-upload op 23 april 2005 was 'Me at the Zoo' en 19 seconden lang. Dat werd nu al zo'n 13 miljoen keren bekeken maar is eerder hilarisch en als 'joke' de start te noemen van wat nu zo gigantisch groot werd op de zwaarste servers van google die je je kunt inbeelden. Er kwam kritiek op de slechte kwaliteit maar die negatieve reclame was het startsein voor veel meer en al snel waren er drie oprichters die alle drie van Paypal afkomstig waren...

Een mooi artikel uit 2009 van de beginfase van Youtube, vind je op de New York Times op http://www.nytimes.com/2009/09/06/magazine/06FOB-medium-t.html?_r=0 hierover.

Over de kleuren bestaat geen zekerheid en vond ik niets op internet, maar ik ben zelf een erg oude man op informatica-vlak en het logo is voor mij vanzelfsprekend omdat mijn vader de eerste kleurentelevisie in België kocht bij CBRT-Brugge voor België en heel de straat kwam kijken naar ons daarvoor. Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurentelevisie vind je meer uitleg maar ik geef het eenvoudiger even mee:

Zwart-wit was de standaard om te ontwerpen, en als hét kleur is altijd rood (denk ook aan de liedjes van Borsato 'rood' waarbij hij ook naar de tv-beelden verwijst). Het videosignaal wordt in 'restzijbandmodulatie' gezonden, in gewone woorden: sterker signaal geeft meer zwart, niets geeft een wit beeld.
Kleur werd dan in het PAL-systeem via RGB (red, green, blue) in een kleurtussendraaggolf (tussen geluid en beeld in) meegezonden. Om kort te blijven wordt enkel ZW-WIT meegegeven als hoofdsignaal en om compatibel te zijn dat een Z/W-tv kleuruitzendingen kan uitzenden en kleuren-TV's Z/W konden weergeven, wordt enkel ROOD en BLAUW (niet groen!) in de hulpdraaggolf meegezonden.

Als je een een stier denkt, gaat het trouwens om die reden ook over een 'rode lap' terwijl hij kleurenblind is, idem voor fotonegatieven waar rood erg zwart wordt.

Intuïtief is een rode rechthoek met ovale hoeken dus een beeldbuis-TV of een 'tube' = buis. Kijk maar naar de allereerste televisie van Philips, genaamd het 'hondenhok' of de 'krediethark' (wegens onbetaalbaar) op http://www.eindhovenfotos.nl/televisie_eindhoven.htm maar dat is de zwart-wit versie.

En bijgevoegd vind je de allereerste kleurentelevisie (niet helemaal juist: er is twijfel tussen 5 soorten 'eerste kleurtelevisies') die exact lijkt op het Youtube-logo, zijnde de CBS van fabrikant Columbia, het type 12CC2.