Hoe kan ik een afbeelding in photoshop zwaarder maken zodat die bij de drukker wel geprint kan worden?

Ik moet een advertentie maken 300 DPI , 102,5 mm breed en 137,5 hoog en de advertentie dient minimaal 3 a 4 mb zwaar te zijn.
Mijn advertentie is af
Maar in png opgeslagen is die 105kb
Als JPEG is die 140kb
En als BMP-bestand 443 kb

Ik ben heel erg bang dat de drukker hem nu niet scherp zal kunnen drukken omdat de afbeelding niet zwaar genoeg is?!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
gvrox
10 jaar geleden
Wat zijn de afmetingen in pixels op dit moment ? Het zou ongeveer 1200x1600 moeten zijn.

Antwoorden (2)

De dpi verhogen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een kleine berekening leert het volgende:
102.5 mm X 137.5 mm = (ca) 4 in X 5.5 in = 22 in2 = 22 X 300 X 300 = (ca) 2 miljoen pixels.
In kleur heb je 3 bytes per pixel nodig, Dan kom je op 6 MB.
In grijswaarden 1 byte per pixel. Dan wordt het 2 MB.
Je maakt er bijv een jpg-file van. Dan wordt de zaak gecomprimeerd. Dan kan dat in kleur wel tot 200 MB. Misschien wordt je plaatje dan een beetje onduidelijk.
Ik vermoed (dit heb ik vaak gezien met picassa) dat je programma er iets veel kleiners van maakt in pixels gezien. Kijk dus nog eens goed naar je instellingen. Open het bestand opnieuw en kijk of het inderdaad 1200 bij 1650 pixels aangeeft. Als dit het geval is dan is het gewoon goed. Je kunt dan ook zien of het er nog goed uit ziet en niet heeft geleden onder de compressie.