Hoe boot ik een .exe file in bootmode?

Dag goeievragers,

Ik maak graag simple software in vb. Maar kan ik deze software ook booten in het bootscreen voordat Windows is opgestart?

Groetjes,

Klaas

P.S. Ik kan niet reageren op reacties, want hier in Spanje heb ik nogal wat internet "problemen".

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dit kan niet zonder meer.

VB-programma's gaan ervan uit dat de VB-runtime actief is, en ze maken gebruik van de Windows-API. In het bootscherm is Windows nog niet actief; dat houdt in dat noch de Windows-API, noch de VB-runtime beschikbaar zijn.

Je kunt in principe wel programma's schrijven die je in de bootmodus kunt starten, maar dan moet je die met speciale hulpmiddelen maken. Dergelijke programma's hebben namelijk nog geen OS tot hun beschikking. Het enige dat ze mogen gebruiken om dingen voor elkaar te krijgen (bijvoorbeeld iets op het scherm zetten, of toetsaanslagen lezen) zijn BIOS-calls.

Dat het in principe wel mogelijk is een programma te starten vanaf het bootscherm is eigenlijk wel logisch. Tenslotte is Windows zelf ook een programma dat start vanaf het bootscherm...

Op mijn computer het ik TrueCrypt geïnstalleerd. Dat start ook vanaf het bootscherm, als allereerste programma, dus nog voordat Windows wordt gestart. Alleen wanneer ik in TrueCrypt het juiste wachtwoord intyp, zal TrueCrypt de controle over de computer doorgeven aan Windows. Mijn Windows wordt dus niet door mijn BIOS gestart, maar door TrueCrypt.

TryeCrypt is open-source-software. Je kunt dus de broncode downloaden en bekijken. Ik heb dat zelf nooit gedaan, maar ik vermoed dat er ook documentatie bijzit waarin wordt verteld met welke programma's je die broncode zelf kunt compileren. Als jij diezelfde programma's gebruikt en verder wat afkijkt in de broncode van TrueCrypt, kun je ontdekken hoe je zelf zo'n bootschermprogramma kunt schrijven.

Cryofiel