Welke studie past bij het leren maken van een besturingssteem (Operating System)?

Een paar vrienden van mij en ik willen graag zelf een OS maken. Ik heb zelf al wat informatie hierover opgedaan, bijvoorbeeld welke taal je ervoor zult moeten beheersen, dat is sowieso assembly. C++ en andere C-talen zijn ook heel handig om te kunnenn. Wij snappen dat er geen studie is die zich 100% richt op het maken van een OS, maar wij dachten dat er vast wel een studie zal zijn, waar ze je het een en ander leren dat je goed kunt gebruiken voor het maken van een OS. Alleen zien wij door de bomen het bos niet meer. Er zijn namelijk zo veel studies. ICT, IT, informatica, informatiekunde en nog veel meer. Weet iemand de naam van de studie die het meeste bij onze wensen aansluit? Wij willen naast een OS ook graag een mediaplayer schrijven, een browser en een OS voor telefoons en tablets. Als u ook nog weet in welke talen OS'en worden geschreven, op assembly en C na, dan hoor ik dit graag. Bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hbo informatica niet, dat is software schrijven. Ik denk dat TI (technische informatica) het dichtste bij komt.

Antwoorden (1)

Het maken van een OS zal niet met een paar vrienden lukken. Ook niet in een paar avonden. Of in een paar maanden. Misschien in een paar jaar, maar dan is het direct weer verouderd.

Wil je het toch proberen, dan moet je inderdaad assembly beheersen. En onderdeel voor onderdeel gaan schrijven in een minder low-level taal, bijvoorbeeld C.

Wanneer je een studie zoekt waar je deze talen leert, zou een informatica studie het ding zijn. Bijvoorbeeld Technische Informatica. Dit wordt oa gegeven in Delft.

Laat me alsjeblieft nog één keer herhalen dat het schrijven van een mediaplayer, browser, os of mobile os echt véél te moeilijk en te veel werk is. Al helemaal als je nog geen taal beheerst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Ik weet overigens dat het maken van zo iets niet in een dag kan. Wij zijn wel bereid om er een jaar aan te werken, gewoon omdat we het zo leuk vinden. Windows kwaliteit is natuurlijk geweldig maar ik weet zelf ook dat ons dat niet gaat lukken. Misschien na 10 jaar oefenen met C en Assembly :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer eens Linux te bestuderen. Dat is open source.
Ik denk dat C (++) direct genoeg is om in te programmeren. Het hoeft natuurlijk niet meteen Windows te worden. Zij zijn ook met DOS begonnen.