Internetbankieren; Is er verschil tussen afsluiten via de knop 'uitloggen' t.o.v. klikken op het kruisje rechtsboven in het scherm?

Loop je een beveiligingsrisico als je niet via de uitlogfunctie van de bank afsluit? Of maakt het geen enkel verschil?

paulus811
14 jaar geleden
18.9K

Het beste antwoord

Ja er is een verschil.

Bij uitloggen worden alle openstaande registraties van je status (Dus de sessie in het geheugen van je browser, de cookies op je harddisk en de eventuele interne admin op de website) zo omgezet dat ze op 'niet ingelogd' staan. Bij het sluiten van de browser gebeurd dit niet. Dan is het zo dat

- Bij de bank intern na enkele minuten de inloggegevens verlopen
- De browser sessie pas vernietigd wordt als ALLE schermen vand e browser dicht zijn
- Het cookie pas verwijdert wordt bij het schonen van de hardeschijf of het opnieuw inloggen bij de bank
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ligt er een beetje aan, normaal gesproken logt je bank automatisch uit als de verbinding open hebt staan maar deze een paar minuten niet gebruikt. Dus veel risico zal je niet lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je via de "Uitlogbuton" uitlogd dan ben je er zeker van dat het programma goed si afgesloten

Anders loop je het risico dat anderen achter je gegeven kunnen komen of dit in kunnen zien omdat windows vaak alles onthoud!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet van de ABN dat er gewerkt wordt met een sessie om bij te houden of je ingelogd bent. Deze wordt automatisch afgebroken wanneer je de browser afsluit (de hele browser, niet alleen de tab). In dit geval is het effectief dus hetzelfde of je uitlogt of de browser afsluit.

Werk je met tabbladeren log dan wel uit ipv het afsluiten van de tab. Hierna kan iemand alsnog in jou sessie van internetbankieren alhoewel ze hier verder niet mee kunnen behalve je gegevens inzien. Voor overboekingen is (in elk geval bij de abn) altijd nog je pincode nodig voordat deze doorgevoerd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee er is geen verschil in feite... Een sessie duurt nooit langer dan 15 minuten (kan per bank verschillen), als je uitlogt ben je meteen weg en als je niet uitlogt duurt het nog 15 minuten en dat doe je door het venster te sluiten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar als je collega binnen die 15 minuten via back enz naar de pagina gaat, dan ben je (soms) nog keurig ingelogd
Ja dat maakt uit. Als je uitlogt, dan sluti je "netjes" je verbinding af en kan echt niemand meer inloggen als jij. De computer van de bank weet dan dat jij er echt niet meer bent. Als je het kruisje sluit dan vertel je hem niet dat je er niet meer bent en besluit hij na verloop van tijd dat je weg moet zijn en vergeet dan pas dat je ingelogd was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja er is een verschil, Internet is een verbinding waarvan je niet weet of de "andere kant" er nog is. Als je verbinding maakt met je bank en je klikt op Uitloggen, dan stuur je een signaal en sluit de bank je sessie en stuurt je een bevestiging. Als je op het kruisje drukt dan krijgt de bank in principe geen signaal daarvan. Bij een beveilige verbinding (https://...) binnen heel korte tijd wel ( < seconde) omdat er geen sleutels en coockies meer uit worden gewisseld en dan weet de bank dat je weg bent en sluit je sessie.