Hoe kun je in Excel zorgen dat alle waarden tussen twee getallen liggen, ook als zij hoger zijn dan die getallen?

De vraag is een beetje vaag, maar ik zal het hier proberen uit te leggen.
Ik heb een hele lijst met getallen, variërend van -22 tot 33, maar ik zou graag willen hebben dat wanneer een van de getallen boven 8 komt, dit vakje toch 8 aangeeft, en als een getal onder 0 komt, het getal toch 0 aangeeft. Je krijgt dan een lijst met alleen maar getallen tussen 0 en 8. Hoe doe je dit, en welke formule moet ik dan invullen?
Zie voor extra verduidelijking de bijlage.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Nu staat er in elk vakje: getal.

Vervang dat door de volgende formule:

      =MIN(MAX(getal; 0); 8)

Toegevoegd na 3 minuten:

Als dit in jouw geval lastig is, kun je ook de getallen laten staan. Je kunt dan elders op jouw werkblad nog zo'n rechthoek met getallen maken.

Als de linkerbovenhoek van de oorspronkelijke rechthoek (die met de originele getallen) in cel A1 staat, zet je in de linkerbovenhoek van de tweede rechthoek (die met de getallen, maar dan alleen tussen 0 en 8) de volgende formule:

      =MIN(MAX(A1; 0); 8)

Vervolgens "trek je die formule door" (of: kopieer je die formule) naar de andere cellen van de tweede rechthoek.

Je hebt nu twee rechthoeken: de oorspronkelijke, met de originele getallen; en de tweede, waarbij alles wat lager was dan 0 nu 0 is geworden, en alles wat hoger was dan 8 nu 8 is geworden.

Cryofiel