Hoe maak je een top 10 in Excel?

Ik moest bijhouden welke vliegtuigen het meest op Schiphol vertrekken. Nu heb ik de top 10 wel, maar hoe maak je het dan dat bij dat type vliegtuig het percentage er achter komt dat in kolom N staat (zie afbeelding). Dus hij hoeft niks te berekenen, alleen het percentage dat achter het type van kolom L staat.

Hoeveel de meeste heeft lukt op zich wel. Ik had =MAX(Tabel30[Percentage]). Kun je op deze manier ook de tweede, derde, enz doen?

Ik hoop echt dat iemand me kan helpen, want ik moét het eigenlijk hebben!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Dat doe je met de functie VERT.ZOEKEN.
Daarmee kan je op basis van het type vliegtuig in de top-10, de percentages uit de andere tabel erbij zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw snelle antwoord, maar wat moet ik dan invullen? Ik heb: VERT.ZOEKEN(zoekwaarde, tabelmatrix, kolomindex_getal; [benaderen]) Wat moet ik daar dan invullen, ik heb geen idee wat het betekent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoekwaarde: is hetgeen je wilt zoeken
Tabelmatrix: is de tabel waarin je dat wilt zoeken (de eerste kolom is de kolom waarin gekeken wordt of de gezochte waarde voorkomt.
Kolomindex: is de kolom waarin de gegevens staan die je op wilt halen.
Benaderen moet je vullen met onwaar om een exacte overeenkomst terug te krijgen. In R14 zet je dan dus bijvoorbeeld VERT.ZOEKEN(Q14;$M$10:N$100;2;onwaar)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank voor uw hulp! Met =VERT.ZOEKEN($Q14; $L$10:$N$40; 3; ONWAAR) is het uiteindelijk gelukt.

Andere antwoorden (1)

Ik zou op een ander werkblad de lijst sorteren op aantal of percentage en dan in het oorspronkelijke werkblad naar de eerste 10 rijen van de gesorteerde lijst verwijzen.