(Hoe) kun je in Excel 2010 d.m.v. een knop de inhoud van bepaalde cellen wissen?

Ik maak een dartscoreschema, maar na een wedstrijd wil ik graag de cellen van de beurtscores leegmaken. Kan dit door middel van een button en zo ja hoe?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.7K

Het beste antwoord

Het beste is dat je dit doet met VBA.
Zoals Wieri347 al melde kan je een macro opnemen.
Anders druk je op ALT en F11 te samen dan kan kom je in het VBA scherm terecht.
Bovenaan zie je in de menubalk : invoegen en klik daar op module. Rechts is er nu een scherm open gegegaan.
Zet bovenaan hier in bv. sub wissen() en duw op enter (er komt automatisch 'end sub' onder.
Nu moet je weten welke cellen je wil wissen.
Onder de sub wissen kan je dan zetten cells(1,1).clear (in dit geval maak je de eerste rij en de eerste kolom leeg, dus cel A1. het is dus cells(rijnr, kolomnr)
Ja kan ook verschillende cellen wissen, bijvoorbeeld cells(2,1), daaronder kan je andere cellen zetten.
Als je een ganse rij wil willen kan je werken met een range("B:B").clear dan wordt de volledige kolom B gewist.
Om dit te bedienen met een knop kan je een knop maken met de werkset besturingselementen, kies daarin de opdrachtknop.
Klik daarvoor op de knop en teken een knop op je werkblad. Je kan de naam van die knop dan wijzigen in de naam die je zelf wil (rechts klik op de knop).
Om de knop nu aan de sub (sub wissen te hangen) rechts klik op de knop en programma code weergeven, dan krijg je
Private Sub CommandButton1_Click()
End Sub
zet hiertussen : call wissen dus :
Private Sub CommandButton1_Click()
call wissen
End Sub
Als je nu op de knop klikt zullen de cellen gewist worden die je in de sub had aangeduid.
Het kan wel nodig zijn dat je je de ontwerpmodus nog moet afsluiten, een driehoekje met lat en potlood.
In geval dat je nog vragen mag je me steeds contacteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De CTRL knop ingedrukt houden, dan de cellen selecteren en dan op delete drukken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je bedoelt dat je na elk spel met een druk op een knop dezelfde cellen weer leeg wilt maken.
Het antwoord bestaat uit twee delen: hoe maak je die cellen allemaal leeg en hoe koppel je dat aan een knop?
Ik weet alleen hoe je het eerste doet. Open het Macro menu en klik op "Macro opnemen". Geef er een goede naam aan en druk op start. Maak vervolgens alle cellen leeg die leeg moeten; Excel onhoudt alles wat je doet.
Als je klaar bent, klik dan op "Macro stoppen". Nu heb je een macro gemaakt die alle cellen kan wissen.

Resteert nog: hoe koppel je deze macro aan een knop? En dat weet ik niet, dat kan vat wel iemand anders aanvullen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om een macro te koppelen aan een icoon in de werkbalk.
Ga naar het tabblad bestand klik op opties, hier kan men kiezen voor 2 mogelijkheden:
1: Lint aanpassen, dit geld voor alle bestanden dat u gebruikt in excel, hier plaatst men alle macro's die je in alle excel bestanden gebruikt.
2: Werkbalk snelle toegang: hier kan je kiezen om enkel in het bestand te gebruiken die u hebt geopend of voor dezelfde werking als in punt 1.
We kiezen "werkbalk snelle toegang" dit zijn icoontjes die je vindt bovenaan links, naast, , , enz.
Verander bij "kies opdracht uit", de optie "Populaire opdrachten" in "Macro's" dan krijg je daaronder, al de macro's door u gemaakt te zien.
Verander bij "Werkbalk Snelle toegang aanpassen" de optie "Voor alle documenten (standaard)" in "Voor ".
Nu kies je de macro die u wens te gebruiken door in linkse kader de macro te selecteren en op toevoegen te drukken, de macro verschijnt in het rechtse kader.
Selecteer in het rechter kader de macro en klik op , in dit venster kan je de naam van de macro wijzigen en een nieuw icoon kiezen.
Is alles naar wens dan eindigt je met op te klikken om het venster "Opties voor Excel" te sluiten.
Nu verschijnt er links boven het icoontje dat u hebt gekozen voor u macro, vanaf u kan je de macro laten uitvoeren door gewoon er op te klikken.