Welke lettertypes komen op alle besturingssystemen voor?

Ik ben bezig met een cursus html en css en ben nu bij de tekstbehandeling.
Nu kun je bij de font-family diverse lettertypes opgeven maar je weet nooit welk lettertype de bezoeker van je site te zien krijgt omdat je niet weet welk lettertype op de computer aanwezig is.

Nu vraag ik mij af, welke lettertypes komen standaard voor op Windows XP en hoger, op een moderne mac, op android 2 en hoger, linux en andere systemen, zodat je behoorlijk veel kans hebt dat het voorkeurslettertype ook daadwerkelijk getoond wordt bij de bezoeker. Kort samengevat: wat zijn de meest algemene lettertypen op dit moment op computers, tablets en telefoons?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K
Pieter2011
11 jaar geleden
Misschien handige info: http://www.webgenerator.nl/webdesign-tips-lettertypes-op-internet.htm
Cryofiel
11 jaar geleden
Het beste is om GEEN lettertype te specificeren. De browser van de bekijker zal dan zelf een lettertype kiezen. Dat zal een lettertype zijn dat goed leesbaar is op het ontvangende systeem en dat past binnen het "algemene schermbeeld" van dat systeem. Door geen lettertype op te leggen, geef je de ontvanger alle vrijheid zelf iets te kiezen. Dat kan bijvoorbeeld een groter lettertype zijn voor een slechtziende, of een breder lettertype in een andere kleur voor iemand met een oogafwijking.

Antwoorden (3)

Times new roman, die zie ik echt overal terug.
Android gebruikt voorak Arial.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of je maakt gebruik van fontsquirrel.

http://www.fontsquirrel.com/

Tutorial on how to use:

http://www.youtube.com/watch?v=n58nd6484L8

Ik ben zelf geen designer maar meestal raad ik mensen aan om dit te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is dan wel geen direct antwoord op mijn vraag, maar wel een zeer goede tip, ik kende dit niet en is de oplossing voor mij.
De beschikbaarheid van een font op een individuele computer kan nooit gegarandeerd woden. (fonts kunnen door de gebruiker verwijderd worden)

Er is een aantal fonts dat zeer populair is en op de meeste computers wel te vinden is. Dit zijn fonts als Arial, Times New Roman, Courier New, Garamond, Verdana, Tahoma, etc..

Je kunt meerdere fonts in volgorde van voorkeur opgeven in css:

font-family:"Times New Roman", Times, serif;

Een browser pakt dan het eerste beschikbare font.

Zet achteraan je lijst ook altijd sans of serif, zodat, als geen van de fonts beschikbaar is, er het eerste beschikbare juiste font (met schreef of schreefloos) gekozen wordt
rose