Hoe kun je de tekst vastzetten op een eigen website?

Ik ben bezig met een eigen website, waar ik al een stukje tekst op heb gezet. Maar als ik op een andere computer (ander beeldresolutie) kijk dan staat de tekst op een andere plaats. Dit gebeurt ook als ik het venster zeg maar kleiner maar. Ik heb er nog niet zoveel verstand van, dus gebruik ik geen tabellen. Met welke htmlcode zorg ik ervoor dat de tekst niet verplaatst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

Met behulp van css of zoals je zelf ook al aangeeft tabellen. Maar css is de manier. Je schrijft verder niet welke software je gebruikt voor de site, maar kijk eens op http://www.w3schools.com/ voor wat css is en hoe je daarmee blokken kunt positioneren.

Eventueel kun je je gaan verdiepen bijvoorbeeld joomla wat een soort framework voor websites is. Is relatief eenvoudig met templates naar eigen wens aan te passen, maar ook out-of-the-box voor een simpele site waarschijnlijk goed genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
CSS is inderdaad "the way to go", maar het werken met CSS is niet altijd even eenvoudig. Het wordt er lastiger op gemaakt doordat er tegenwoordig aardig wat browsers zijn (Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari) die er soms nog net hun eigen idee op na houden. Wel is het mogelijk om HTML- en CSS-code te schrijven die in veel browsers er hetzelfde uit ziet. De vraag is echter of je dat wiel zelf moet uitvinden, of dat je ook iets kunt hergebruiken wat iemand anders al voor je heeft gemaakt.

In plaats van zelf met een nieuwe layout te beginnen, kun je namelijk ook ergens een bestaand website-sjabloon vandaan halen en dan waarin de tekst proberen aan te passen. Daarom heb ik ook een link naar Open Source Web Design (oswd.org) toegevoegd. Daar kun je uit vele sjablonen kiezen en deze dan later verder bewerken.

Ik weet niet welke software je hier al voor gebruikt, maar Kompozer (zie link) is een gratis programma dat er om bekend staat dat het goede HTML-code produceert. Op het Kompozer-forum van MozBrowser kan men je helpen om je website verder vorm te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben al jaren bezig met een website, ben echter een amateur die het meestal met knippen en plakken doet.
Gewoon geen geduld om me er echt in te verdiepen..
Er zullen dan ook best wel veel fouten in mijn site zitten..
Mijn tip is: Op een website rechter muisknop en dan "bron weergeven". Als het goed is opent die dan in kladblok. Dan zie je hoe een ander het doet.
Verder is er een gratis cursus HTML online, te bereiken via mijn site www.eeksteyn.nl
of rechtstreeks:
http://www.handleidinghtml.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bang dat hier geen standaard HTML-code voor is. Dit hangt af van de gehele layout van jouw pagina. Misschien is jouw layout wat ze noemen "liquid"... de pagina groeit dan als het ware mee met de grootte van de browser.

En misschien heb je ook

Maar om je echt goed te kunnen helpen dan moet je toch even het adres van de website in kwestie doorgeven aan ons.