Wat zijn de verschillen tussen Perl en Bash?

Perl en Bash lijken binnen de Unix-wereld behoorlijk op elkaar, vind ik zelf. Maar wat zijn nou de verschillen? Je kan een .sh script maken in Bash, maar ook een .pl script in Perl. Maar wat zijn de verschillen?

Is Perl soms een uitbreiding op het bestaande Bash zodat het meer functies heeft (met name de functies voor het bouwen van websites) of is Perl een op zich zelf staande programmeertaal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ze verschillen inderdaad relatief weinig.
Perl is wat zwaarder voor de machine, maar is wat handiger met complexe data structuren en het verwerken van grote hoeveelheden data. Perl is oorspronkelijk ontworpen om de laatste puzzelstukjes toe te voegen. Voor Perl moest je 'system calls' en datastructeren eigenlijk altijd in C of een andere taal schrijven, dit was/is niet gemakkelijk en logisch in bash.

Perl is in staat om de lastige klusjes die in bash lastig zijn te klaren. Voor gewone simpele, kleine scripts zou ik gewoon bash gebruiken aangezien die wat sneller is.

Natuurlijk zijn er dan nog een paar syntaxverschillen, maar daar kom je vanzelf achter ;-)

Geeft dit een redelijk antwoord op je vraag? :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Perl is een universele programmeertaal, zoals python en php. Bash is een unix shell zoals de bourne shell en korn shell die je in eerste instantie van een commandline voorzien, in tweede instantie van scripting. Maar een echte programmeertaal is het niet, en zal het ook niet worden. Modules (libraries) zoals bij perl heb je niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Wat leuk het studentje weer te zien! Dat mannelijke schaduwhoofd wat ze nu hebben is zo saai....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihi ik had em al toen de site nog niet veranderd was. Die van mij keek de andere kant uit :-)