"Programmeertaal" zet je net zelf in het Nederlands, dus het antwoord is nee.

Als de vraag is "Is een programmeertaal" dan is het antwoord nog steeds nee. Er zijn misschien wel meer programmeertalen dan gesproken talen, dus niemand kan er zeker van zijn. Zeker het feit dat code "uitgewisseld" kan worden boeit totaal niet. Dat is echt dom.

Daarnaast zijn er tegenwoordig DSL's en Textual DSL's en daar kun je ook weer eigen talen mee maken. Je kunt ook zelf een taal incl. compiler maken. M.a.w. je kunt alle kanten op.

Ga er echter maar van uit dat alle talen die je WILT programmeren in het engels zijn! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja. De hogere progammeertalen althans. Machinecode bestaat uit voornamelijk getallen, dus dat slaan we maar over voor het gemak.
Het uitwisselen van source-codes over de wereld zou ondoenlijk worden als de programma-instructies in verschillende talen worden gemaakt. Engels ligt hier voor de hand, als wereldtaal.
14 jaar geleden
Programmeurs doen het in het Engels inderdaad, om dezelfde reden dat doctoren het in het Latijns doen: dat communiceert lekker duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en nee.

Standaard wordt er geprogrammeerd in het Engels. Maar hier zijn uitzonderingen op. Het simpelste voorbeeld is Excel, waarin je in de nederlandse versie met Nederlandse termen werkt (Som i.p.v. Sum).

Voor zover ik weet zijn alle programmeertalen die niet in het Engels zijn rechtstreekse vertalingen van wel Engelse talen. Het is bijvoorbeeld niet zo ingewikkeld om b.v. Java om te bouwen naar duits, grieks of spaans. Alleen wordt dit gelukkig zelden gedaan.

Daarnaast heb je dingen als assembly waarmee je op een heel laag nivo programmeert. In assembly wordt bijvoorbeeld geschreven dat een andere taal gebruikt kan worden. Op het Engels ge-ente programmeertalen zijn natuurlijk veel makkelijker te lezen dan de low level code.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Je hebt ook wel degelijk programmeertalen die in andere talen zijn ontwikkeld. Ze zijn echter veel minder populair dan de programmeertalen die een engelse oorsprong hebben. Hieronder is een lijst van niet-engelse programmeertalen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover ik weet wel is alles in het engels. Commentaar en namen van variabelen zijn soms wel in de taal van de programmeur. Wel bleek het dat de keywords van onze variant van ALGOL-68 in een bestand stonden, dus nadat we die woorden vervangen hadden door hun nederlandse variant, konden we in het het nederlands programmeren. Echter ALS-DAN-ANDERS, VOOR en ZOLANG ziet er toch heel anders uit dan IF-THEN-ELSE, FOR en WHILE, dus we hebben dit niet verder doorgezet, maar het kan dus wel.