Met welke makkelijke en gratis programmeertaal kan je programma's maken die zowel onder Linux als Windows werken?

Dus dat er zowel een compiler voor Windows als voor Linux bij zit. Liefst zoek ik een taal die dicht tegen 't aloude vroegere basic aan zit.

Eén hele belangrijke voorwaarde: ik wil eenvoudig grafische commando's kunnen geven.
Vroeger kon je bijv. intikken:

screen 2
for a=1 to 20:circle (a*a, a*10),30:next

...en hoppa, 20 mooie cirkeltjes op je scherm, met straal 30.

Ik zoek dus eigenlijk een moderne opvolger van basic en wil er snel mee aan de slag kunnen, zonder eerst een complexe object-oriënted-language ofzo te hoeven doorspitten, in overloze dikke PDF-manuals te moeten bladeren...

Als bewijs zou ik dan graag een stukje voorbeeldcode willen hebben hoe je dan in die taal een paar cirkeltjes op 't scherm tovert :).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Ik begrijp precies wat je bedoelt, maar je zal een programmeer taal moeten zoeken die niet gecompileerd hoeft te worden en die niet van een MS/Linux shell gebruik maakt.
Je kunt wel twee versies maken op zelfs werken met C#,.Complexer is natuurlijk Delphi/Kylix.
Maar dat is niet wat jij zoekt., emn wat je zoekt is helaas niet meer van deze tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Adobe Air applicaties draaien onder windows Mac en Linux.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een domme, domme vraag... Voor een programmeertaal hoef je nooit te betalen. Je betaald toch ook niet om Nederlands en Engels te praten?

Er zijn echter wel IDE's waarvoor je moet betalen. Dat zijn de editors WAARIN je programmeert. Bijvoorbeeld Visual Studio om .NET programmeertalen in te typen, zoals C# en VB.NET. Maar er is ook een Visual Studio Express editie die wel weer gratis is.

Als we het dan toch over C# hebben, ga dan Silverlight programmeren. Dat werkt onder Windows, Mac en Linux en alle gangbare browsers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het feit dat ik zeg dat de vraag dom is, wil nog niet zeggen dat het antwoord dom is. Dit is zeker wel een goed antwoord! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't Minnetje is niet van mij, maar dat terzijde...
Silverlight werkt niet goed onder Linux, dus dat valt af. Moonlight ofzo zijn ze mee bezig, maar 't blijft een halve kloon die geen 100% compatible zal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry voor de "domme vraag", was ook niet leuk. Was in rotbui en zag zoveel domme vragen. Je vraag is overigens nu veel beter dan hij origineel was, of ik ben flink in de war! ;-) Anyway, ik heb geen idee wat de status op dit moment is, maar het gaat zeker 100% compatible zijn. Alleen waarschijnlijk wat later dan het origineel. Novell zit er achter en die willen Silverlight wel goed maken. En Microsoft wil ook graag dat het op Linux gaat draaien, dus die twee komen er wel uit. De XAML is overigens iets anders dan jouw BASIC, maar als je het begrijpt wel redelijk eenvoudig en extreem krachtig! Nogmaals, hoe het op dit moment is op Linux, weet ik niet precies. Mag ik vragen waarom je op Linux én Windows wilt draaien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik een programma niet 2x wil schrijven ;).
Moonlight hobbelt ver achter Silverlight aan. Bij Silverlight zijn ze al bij versie 3.x en bij Moonlight 1.x.
't Feit alleen al dat de naam geheel anders is, verteld mij dat 't geen project van Microsoft is en dat er geen 100% compabitity zal zijn...