Hoeveel bandbreedte en webruimte heb ik nodig voor mijn website?

Bij mijn huidige hostingmaatschappij heb ik in totaal 4GB webruimte 100 GB bandbreedte. Die zijn te gebruiken onder twee websites. Hoe bepaal ik hoeveel webruimte ik nodig heb voor mijn website (regionale nieuwssite) en hoeveel bezoekers (bandbreedte) ik nodig heb?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (2)

Webruimte is de totale grootte van de bestanden van je website. Als je een database gebruikt, dan moet die die er ook in meenemen, en een beetje anticiperen op het feit dat de database natuurlijk groeit in de loop der tijd.

Bandbreedte is de hoeveelheid dataverkeer die wordt gegenereerd door personen die je website bezoeken. Bij elk bezoek (elke persoon die je website opvraagt) wordt de bestanden opgevraagd die nodig zijn om de website weer te geven op het apparaat van de bezoeker, dus de HTML/PHP + de afbeeldingen/filmpjes.

Het is zelden zo dat een bezoeker de volledige website (alle pagina's, foto's, filmpjes) bekijkt, dus als je gokt op zo'n 3 pagina's per bezoek, en je telt de grootte daarvan op bij de grootte van de ingesloten foto's/filmpjes, dan weet je wat 1 bezoeker aan dataverkeer kost. Vermenigvuldig dat met het verwachte aantal bezoekers, dan heb je een beetje een idee.

Dataverkeer is overigens vaak vrij snel bij te schakelen (anders zit je bij de verkeerde hostingmaatschappij). Dus na een week of wat blijkt dat je meer dataverkeer nodig hebt, gewoon even met hen contact opnemen.

Ik zeg: voor een beginnende regionale nieuwssite kun je voorlopig prima uit de voeten.
Tip: plaats je filmpjes op YouTube, niet op je eigen website, dat scheelt je ENORM in je bandbreedte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4GB webruimte en 100GB dataverkeer kan heel veel zijn. Ik run een site met maandelijks 33.000 bezoekers en zit op het goedkoopste pakket van one.com (oké, onbeperkt data daar). Na vier jaar zit de webruimte 50% vol, maar dat is met drie artikelen per dag en de nodige foto's die zijn teruggeschaald naar maximaal 1000 pixels. Mijn ervaring zegt dat je rustig kunt beginnen met dat pakket. Zeker omdat je een regionale insteek hebt, verwacht ik niet dat je snel in de problemen zal komen.