Hoe maak je een niet-statische website?

Onlangs heb ik een cursus gevolgd en o.a. HTML en CSS geleerd. Nu wil ik mooiere websites leren maken, dan de statische HTML websites. Het gaat puur om het uiterlijk, de pagina's wil ik in HTML blijven maken.
Ik heb geleerd te werken met frames.

Het lijkt er op dat iedereen een CMS gebruikt (Joomla, WP etc), maar dat vind ik niet leuk, daar heb ik de cursus niet voor gevolgd!

Wat kan ik beter nu gaan leren? PHP? JQUERY?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je zowel HTML als CSS goed beheerst kom je een aardig eind, waarbij je frames niet nodig hebt. Ken je onderstaande tutorial?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank allen voor de duidelijke antwoorden! Als beginneling is dit het antwoord waar ik naar op zoek was en (voor nu) heel goed mee vooruit kan.

Andere antwoorden (3)

Als je je pagina's in HTML wilt blijven maken, dan blijft er alleen client-side scripting over.

Om de pagina's aan de browser kant wat 'beweeglijker' te maken kun je gebruik maken van JavaScript (JQeury is een JavaScript bibliotheek) en (of) je kunt gebruik maken van de mogelijkheden die HTML5 biedt.

CMS'en als Joomla en DotNetNuke gebruiken altijd server side scripting (Joomla en WordPress PHP en DotNetNuke ASP.Net)

PHP en ASP.Net kun je ook zonder cms gebruiken, je maakt je pagina's dan niet meer strikt in HTML maar geneereert 'dynamisch' HTML-pagina's aan de hand van informatie over de activiteit van de gebruiker die naar de server gestuurd wordt.

Zoals je vraag gesteld is is het antwoord: leer JavaScript en/of JQuery en verdiep je in de mogelijkheden van HTML5.

Maar als je graag WebDeveloper wilt worden zul je je in een server-side taal moeten gaan verdiepen. ASP.Net is daarbij de robuustere keuze (Je zult dan ook C# of VB.Net moeten leren), PHP is de meest gangbare taal in de open source wereld.
rose
11 jaar geleden
Met html+css kun je pagina's maken die jouw informatie aan de gebruikers toont. Gooi daar php+sql bij en je kunt ook info van de gebruiker naar de site toe verwerken. Ook kun je van je frames af (die hebben allerlei nadelen) doordat je je header/content/footer vanuit php aan elkaar kunt plakken.

In plaats van php kun je ook kiezen voor een andere server-side taal zoals java of aspx, maar die zijn wat moeilijker om te leren en meer voor grote professionele projecten geschikt.

Met javascript erbij (jquery inderdaad een goeie library daarvoor) kun je de pagina's ook nog eens mooi animeren.

Toegevoegd na 3 minuten:
WAMP is een goeie ontwikkelomgeving voor als je php wilt gaan proberen. http://www.wampserver.com/en/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het feit dat je html en css hebt geleerd wil overigens helemaal niet zeggen dat je dat voor niets hebt gedaan als je WP gaat gebruiken.

Om het meeste uit een cms te halen is html en css eigenlijk een vereiste. Hiermee kan je namelijk tot in details het uiterlijk van je website aanpassen. Een cms als wordpress kan dit ook via een gebruiksvriendelijke interface, maar niet zo gedetailleerd als dat je zelf gaat coderen.

Eigenlijk hetzelfde verhaal met php. Als je wat uitgebreidere functies in je Wordpress wilt en die wil aanpassen is basiskennis van php ook wel een pré.

Met een cms kan je dus alsnog alle kanten op maar het bespaart je vaak een hoop basiswerk. Dat is tenminste mijn ervaring met Wordpress.