Adobe InDesign of QuarkXPress ?

Welk programma gebruiken jullie voor je ontwerp, waarom ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat wil je ontwerpen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Flyers,Folders,...drukwerk

Het beste antwoord

Beste Leo10,

Beide programma's zijn zeer geschikt om layouts te maken.

In de 90's was Quark de absolute marktleider. Maar sinds 1999 heeft Adobe 'Indesign' als tegenhanger op de markt gebracht. Tegenwoordig lijkt Quark steeds meer en meer terrein te verliezen. Het is een duurder programma in aanschaf en updates en kent niet alle mogelijkheden die Indesign kent. Daarmee moet wél gezegd worden dat Indesign dus ook iets ingewikkelder en gevoeliger is om mee te beginnen.

Zelf werk ik noodgedwongen met beide programma's. En als gebruiker van beide adviseer ik je om voor Indesign te kiezen. Bij Quark merk ik dat ik tegen beperkingen aanloop en soms gefrustreerd raak. De totale workflow is soms erg omslachtig als je handigheden van Indesign eenmaal gewend bent. Ook mijn collega die 2 jaar geleden is geswitcht wil niet meer terug naar Quark.
Mede om het bovenstaande begint Indesign waarschijnlijk de huidige standaard te worden en Quark 'old school'. En bij bestandsuitwisselingen is het prettig om met dezelfde programma's te werken als je collega's. Een bijkomend voordeel is bovendien dat de 'tools' van Indesign sterk overeenkomen met Photoshop en Illustrator die onmisbaar zijn in het totaalplaatje van grafische vormgeving.

Mocht je voor Indesign kiezen en toch een Quark bestand van iemand anders krijgt aangeleverd zijn er ook plugins beschikbaar om je document toch om te zetten.

Ik hoop dat je hier voldoende informatie aan hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste gscheffer,
Bedankt voor deze uitgebreid informatie,de keuze is duidelijk geworden

Andere antwoorden (1)

Wij gebruiken InDesign, voornamelijk omdat het makkelijk samenwerkt met Illustrator (knippen en plakken van vectoren) en Photoshop. Deze Adobe programma's zitten hetzelfde in elkaar, veel gereedschappen/sneltoetsen komen overeen.