Fout melding bij zelf gemaakt programma op visual basic?

Ik ben al een tijdje bezig met visual basic. Ik heb nu best veel moeten coderen en ik wil dit niet opnieuw moeten doen! Kan iemand mij helpen a.u.b? Ik krijg een foutmelding (staat bij de afbeeldingen) Is er een manier waar mee ik dit kan oplossen? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

De melding zelf zegt het al. Je wilt een string-variabele overbrengen naar een numerieke. Dat zijn twee verschillende types en dat mag niet. Je zult dan een conversie-functie moeten gebruiken zoals val().
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt erop dat je een string waarde wil toewijzen aan een variabele van type Double, en dat gaat niet. Je zult een Double.Parse() moeten doen om een string naar een double te "vertalen". Het helpt om naar de "details" van de exception te kijken, dan weet je ook in welk stuk van de code het misgaat.

Toegevoegd na 1 uur:
Uit je reactie blijkt dat je nogal nieuw bent wat betreft programmeren: ik bedoelde om op de knop "details" te klikken in het window van de error zodat je kunt zien op welke regel het misgaat.

Algemene informatie over het vertalen van een string naar een double, zie http://msdn.microsoft.com/en-us/library/fd84bdyt.aspx#Y0 (klik op het tabje VB om de Visual Basic variant te zien).

Als je iets meer informatie kan geven over wat je programma moet gaan doen, dat zou de antwoordgevers hier ook helpen.

Ik bedenk me nu ineens dat het ook eraan kan liggen dat je een getal in wilt voeren met een komma erin (een double is een getal waarbij je ook een deel achter de komma kunt hebben), echter, afhankelijk van lokatie-instellingen moet je ipv een komma een punt invoeren.
gvrox
11 jaar geleden
Het probleem is, dat je geen invoer hebt...

Je probeert een lege string (""), te converteren naar een double. Dit is niet mogelijk...

Je zult dus eerst moeten controleren of het getal wel te converteren is... Dit kun je doen met de functie Double.TryParse.

Een voorbeeld:

Dim value As String
Dim number As Double

value = "";
If Double.TryParse(value, number) Then
Console.WriteLine("De invoer is een getal.")
Else
Console.WriteLine("De invoer is geen getal, en kan niet worden geconverteerd.")
End If
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
Goed opgemerkt van die lege string, ik had er overheen gekeken. +1