Is een scherm met een resolutie van 2880*1800 niet ontzettend lastig met browsen? (v.w. websites optimized voor 1024* hoogte)

Er gaan geruchten rond dat Apple dit jaar Macbook Pro's released met een retina display, wat zorgt voor een resolutie van 2880x1800.

Websites zijn voornamelijk gemaakt voor een zeer kleinere resolutie, meestal zelfs rond de 1024.

Wil je dus een dergelijke site bekijken op een scherm van 2880x1800 moet je dus behoorlijk inzoomen zodat alles leesbaar en zichtbaar is..

Maar dan is alles toch gigantisch uitgerekt en is er dus een negatieve browse-ervaring...

Of heb ik dat mis? Leg uit wat de mogelijkheden zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Websites die 'geoptimaliseerd' zijn voor een bepaalde schermgrootte zijn slecht ontworpen.
Het zoomgedrag van je browser hangt van het type browser af.

2880x1800 lijkt voor een klein scherm een onzinnig hoge resolutie. Het is maar de vraag of dat gerucht waarheid blijkt te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2048x1536 op de iPad 3 ook, dus enigszins geloof ik 2880x1400 wel. Net zoals de ivy bridge 3e generatie i7 zelfs 4K resoluties (4096xweetikveel) ondersteund. Maar dan alsnog.. Om alles leesbaar te hebben, wordt dan niet alles uitgerekt en dus lelijk gemaakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tekst schaalt gewoon mee (doe maar ctrl scroll of ctrl+) lage resolutie plaatje worden wel minder.
Voor het optimaal bekijken van een web pagina van "1024" moet je minimaal dir resolutie hebben, groter maakt niet uit. In dit geval zou je zelfs meerdere webpagina's naast elkaar kunnen bekijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is dan vast een optie om 4 pixels als één pixel te gebruiken; dus dat je eigenlijk een 1440x900 monitor hebt. Met al dan niet afgeronde (qua kleur) hoekjes van de 2x2 pixelblokjes. Zodat je dan grote letters op je scherm hebt, maar toch met afgeronde hoekjes (als dat tenminste gewenst is. Ik denk het eigenlijk niet; dan krijg je wellicht een soort ribbelig scherm, tenzij er bij het afronden specifiek op tekst en lijnen wordt gelet. Maar dat vereist veel CPU/GPU-kracht).

Dus i.p.v. dat een . 4 pixels op je scherm is, worden er dan 16 pixels voor dat puntje gebruikt.

Een andere optie is eentje die ik gebruik: de browser Opera. I.p.v. de +-toets, koppel in de =-toets aan het zoomen in Opera (zodat ik niet steeds de shift-toets nodig heb. Wat mij betreft is dit een misser in Opera. Een plus van Opera is dan weer dat het tenminste aanpasbaar is).
Zodoende kan je snel in- en uitzoomen op elke webpagina met de - en met de = toets. Dit inzoomen gaat supersnel met Opera en vind ik persoonlijk 10x handiger dan met de ctrl-toets + met het muiswieltje scrollen.