Een bepaald bestand opent in Kladblok met de volgende tekst:" ÐŒßÑŒz ÀO—ë 8ZÝÆb INárÝ&Lf)" Hoe kan ik dit ontcijferen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat voor bestand is het?? Bv. een .nfo / .iso / .rar ect. ect.
Door te weten wat voor bestand het is kunnen we kijken wat je nodig hebt om het te openen..

Antwoorden (4)

Dan moet je eerst weten wat de bron is van dat bestand. Meestal moet je eerst het programma waarin dat gemaakt is gedownload hebben voordat je de tekst in de bedoelde vorm kunt lezen. Daar kan je zo in Kladblok niets mee.
12 jaar geleden
Ik denk dat dit bestand niet bestemd is voor het kladblok. Misschien dat de extensie van het bestand dient aangepast te worden. Ieder bestand (van tekst tot game) bestaat uit een aaneenschakeling van binaire bewerkingen. Een computer is eigenlijk niet meer dan een opgevoerd rekenmachine dat op enkele seconden miljarden van die binaire gegevens omzet in tekst, beeld en / of geluid. In kladblok zie je dus eigenlijk hoe dit programma de binaire gegevens vertaalt en weergeeft. Ofwel heb je zelf gekozen om het te openen met kladblok. Sommige bestanden staan ook gecodeerd om enkel binnen een bepaald programma gebruikt te worden. Ik denk dat een echte computertechneut het wel kan ontcijferen, maar ik niet.
Is het toegevoegd bij een installatie of dergelijke, kan het zijn dat er een readme - file uitlegt welke stappen je moet ondernemen om welke files te installeren. Sommige zijn dus kortweg niet geprogrammeerd om gelezen te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kladblok is een simpele tekstverwerker die alleen bedoeld is voor 'platte' tekst. Dus tekst zonder stuurtekens. Klaarblijkelijk bevat dit bestand stuurtekens, zo het überhaupt al een tekst-bestand is.
Wanneer dit bestand de extensie .txt heeft dan is het ooit foutief als zodanig opgeslagen. Je zou dan de extensie kunnen wijzigen in .doc om te zien of Word de tekst misschien kan lezen.
Wat ook niet uit te sluiten is, dat is, dat de extensie een weinig voorkomende extensie is, bv. .xyz waarvoor op jouw PC geen applicatie is ingesteld om het bestand mee te openen.
Dubbelklik je dan op dit bestand dan word je de vraag gesteld waarmee je het bestand wil openen. Als je toen kladblok hebt aangegeven EN de optie 'voortaan met dit programma openen' stond aangevinkt, dan zal Kladblok voortaan gebruikt worden om dit bestand te openen, wat natuurlijk niet goed is.
Je kunt dat herstellen door op het bestand rechts te klikken en te kiezen voor 'openen met...'
(je moet dan wel weten waarmee het bestand dan wel te openen is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hexdump programma, bij voorbeeld debug. Open cmd.exe Je krijgt dan een DOS-prompt te zien. In de bron kun je lezen hoe dat werkt. Ik heb geen Windows meer.