Worden website pagina's meer gemaakt in html/css of in php?

Vroeg me dit af en wat is het verschil? Laats zag ik een site waar geen .html achter stond hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hoofdpagina word over het algemeen doorgestuurd naar index.html/index.php/Default.aspx etc. Zo kun je in dit geval ook zien dat http://www.goeievraag.nl/index.php precies het zelfde is als http://www.goeievraag.nl/

Antwoorden (5)

Html/css is de basis voor een website. Met php kan je het geheel nog dynamischer maken maar php is niet per definitie nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer van het ontbreken van de motivatie van de andere minnetjes.
Ik geef ook een min, omdat dit niet goed is uitgelegd. Php zou je ook als de basis kunnen zien, omdat php HTML/CSS kan outputten. CSS is ook niet perse nodig.
Het zijn gewoon 2 verschillende dingen, en als je had uitgelegd wat het verschil was dan had je wel een plus gekregen.
In een .php bestand kunnen ook gewoon html codes staan, het geeft alleen aan dat er php in voorkomt.

Normale webpagina's worden gemaakt in HTML/CSS, hiermee krijgt een webpagina vorm.
Jaspro101
12 jaar geleden
php is een scripttaal (programmeertaal).
De php code wordt niet naar je browser gestuurd, maar op de server uitgevoerd. Het resultaat van het script is html en/of css code, die naar je computer gestuurd wordt.
In het php script kunnen bijvoorbeeld gegevens uit een database opgehaald worden, die daarna netjes geformatteerd naar je browser gestuurd worden. (Denk bijvoorbeeld aan een webwinkel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n antwoord zocht ik.
De rol van php is gewoon totaal anders dan de client side (html/css/js) componenten.
Die client side componenten worden gewoon gedownload, en in je browser pas geinterpreteerd.
Bij php is dat heel anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een scripttaal is niet hetzelfde als een programmeertaal. Een programmeertaal draait op de client, een script kan wel (gedeeltelijk) op de client draaien, maar in dit geval (php) draait het uitsluitend op de server waar de codes geïnterpreteerd worden en de uitkomsten gepresenteerd worden via de lijn naar de ontvangende browser bij de mensen thuis. Javascript daarentegen draait op de client. C, Basic en dergelijke zijn echte programmeertalen die geïnterpreteerd of gecompileerd worden door de processor en een stukje software. Java is een apart geval. Daar gebeurt een soort combinatie van interpreteren en het uitvoeren van een of meer scripts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grens tussen scripttaal en programmeertaal is niet zo heel scherp te trekken.
Vroeger werd basic (toch vrij algemeen erkend als een echte programmeertaal) altijd geinterpreteerd en niet gecompileerd. Python en php daarentegen mogen, wat mij betreft, best programmeertalen genoemd worden, maar worden voor zover ik weet nooit gecompileerd.
Java (niet verwarren met javascript) is ook een echte programmeertaal, maar wordt gecompileerd naar een platformonafhankelijke bytecode die runtime geinterpreteerd wordt. Javascript is zoals de naam al zegt weer wel weer een scripttaal.
En hoe zit het dan met Perl? Microsof schijnt nog asp te hebben, en dan er zijn nog vage zaken als flash en silverlight.
Websites worden dezer dagen het meest gemaakt in een combinatie van php, html en css. Php voor dynamiek (aanpasbaar maken van inhoud zonder programmeerkennis vnl), html voor de opbouw en structuur van de pagina (html is de taal van het internet) en css voor de grafische vormgeving ook dynamisch te maken (wisselende scherm groottes, smartphones,...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En met js (client side dynamiek) maak je het pakketje vol.
Maakt totaal niet uit wat er staat op de plek waar normaal php of html staat. Op mijn website staat er achter elke pagina .html terwijl dit gewoon php pagina's zijn. Ik kan er ook gewoon voor kiezen om het hele .html/ .php weg te laten..

Weet niet of het je al was op gevallen. goeievraag.nl heeft er ook niks achter staan..

Ik heb op al mijn website wel html erachter staan omdat ik het gewoon mooier vind.

Mocht je hier meer over willen weten zoek dan op Google naar "mod_rewrite"