Excel formule criterium tijd... hoe maak ik dit?

Ik heb op een blad een lijst van verkopen per leverancier staan. Deze staan op datum per order. Nu wil ik in een ander blad de volgende berekening maken:

De verkopen per maand (bijvoorbeeld in heel december 2010) voor die bepaalde fabrikant.

Nu kan ik natuurlijk de formule SOMMEN.ALS gebruiken, maar die krijg ik maar niet toegepast op die bepaalde periode. Kan iemand mij aangeven hoe ik dit het beste kan doen? Een voorbeeld zou ideaal zijn!

Toegevoegd na 1 minuut:
Met de verkopen per maand bedoel ik dus niet het aantal verkopen, maar de optelling van de factuurbedragen. De omzet per maand per leverancier dus.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Dat kan op meerdere manieren, maar een simpele manier is door twee SOM.ALS formules van elkaar af te trekken.

Tel eerst alles op met een datum kleiner dan de 1e van de maand volgend op de maand die je wilt hebben, en haal daar van af alles wat een datum heeft die kleiner is dan de 1e van de maand waarover je wilt optellen.

=SOM.ALS(A1:A100;"<"&DATUM(C1;C2+1;1);B1:B100)-SOM.ALS(A1:A100;"<"&DATUM(C1;C2;1);B1:B100)

Met in:
In de range A1:A100 staan dan de datums
In de range B1:B100 de op te tellen verkopen
en in cel C1 het jaar waarover je iets op wilt tellen
en in cel C2 de maand waarover je iets op wilt tellen

n.b. let ook even goed op de " die om het < teken staan, die moet je niet vergeten.