Hoe berekenen je de odd en outs bij pokeren (vertaald in formules) ?

Ik ben bezig met een simpel poker progje (gewoon om lekker te programmeren en kennis op te doen). Maar hoe kan ik de odds en outs berekenen ? Op verschillende site staan hele verhalen. Maar dat moet je dan nog wel ff kunnen vertalen naar formules. Kan iemand mij hiermee helpen ? Of vertellen waar een duidelijk overzicht staat, met eventueel voorbeelden van de formules. Programmeer taal maakt opzich niet heel veel uit, want de berekening blijft het zelfde.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Er zijn veel sites waar het goed uitgelegd wordt. Ik denk dat je niet ver komt met programmeren zonder het zelf behoorlijk goed te begrijpen. Op Wikipedia wordt uitgelegd hoe je tot formules kan komen.

Globaal kan je het "probleem" opdelen in 2 stappen:
1) Hoeveel outs zijn er? Dit is soms lastig te zeggen, omdat je niet weet wat je tegenstander heeft. Een full house hitten is meestal meer dan genoeg om je tegenstander te verpletteren, maar niet altijd. Soms heb je aan een slecht paartje al genoeg.

2) Hoe groot is de kans dat je die out hit. Dit is voor de turn, of de river, OF de turn EN de river, dus er zijn 3 kansen die je uit kan rekenen. Dit is gewoon wiskunde. Er zijn wat vuistregels, maar als je het programmeert, kan je nauwkeuriger werken. Tel hoeveel kaarten onbekend zijn (52 min de twee die je op hand hebt, min de 3 of 4 die op tafel liggen), deel het aantal outs daardoor, en je hebt de kans dat de turn of de river een out is.

Veel succes!!