hoe laat je objects schieten in gamemaker?

hallo, ik heb gamemaker pas net en heb er niet veel verstand van.

ik weet hoe je dingen kan laten bewegen enzo. maar kan ik ze ook laten schieten?
(en mezelf ook)

help me!!!

ik heb gamemaker 8 maar weet niet of dat wat uitmaakt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Game maker heeft een help functie waarin alles over het programma staat, daarnaast is er een game maker forum waar je beter vragen kan stellen.

Maar voor deze keer :

Open het object dat je wilt laten schieten,
en klik op 'add event' , 'keyboard' , ''
elke keer dat je nu op spatie drukt voert je spel de opdrachten in het rechter vak uit

klik nu op het tabblad 'main1' (rechts van het scherm)
en sleep het icoon met het lampje en de pijl (genaamd 'create moving') in het rechter vak.

er verschijnt nu een venster waarin je een aantal waardes moet invullen:

- stel het object in van de kogel, je moet dus eerst een object aanmaken met een afbeelding van een kogel.

- de x en y positie vanaf waar de kogel wordt geschoten

als je onderaan 'relative' aanvinkt, betekent dat dat de waardes die je hier invult, het aantal pixels is vanaf de speler (die je wilt laten schieten), in plaats van vanaf de hoek van het scherm

bijvoorbeeld x = 10, y = 0
dan begint de kogel 10 pixels rechts van de speler.

zónder relative aangevinkt, begint de kogel 10 pixels rechts van de linker bovenhoek van het scherm. (get it?)

- vervolgens kan je de snelheid van je kogel instellen (in pixels per stap, standaard zitten er 30 stappen in een seconde, zo kan je de snelheid berekenen die je wilt),

- en de richting van de kogel (0 - 360 graden)
0 is naar links
90 is omhoog
180 is naar rechts
270 is omlaag
(als ik me niet vergis)

Nu alleen nog 2 keer op OK klikken, en je kan testen.

waarschijnlijk blijf je nu doorschieten zolang je spatie inhoud, als je er dieper op in gaat kan je nog een timer instellen zodat er tijd tussen elk schot zit, maar dat mag je zelf uitzoeken :)

Ik hoop dat het lukt,

- Dylan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik raad je ook aan om je aan te melden op een forum als http://www.game-maker.nl/
Daar staan veel van dit soort vergelijkbare vragen, en ze helpen je erg snel. Heb hier erg veel aan gehad toen ik zowel beginnend als gevorderd programmeur was in GM.