Doe dat met een aanbieding! In de trant van: "U gebruikt het product, hopelijk bent u daar tevreden over. Wij willen onze service gaan uitbreiden en het product verder professionaliseren (of: vernieuwen). Het doet ons veel plezier dat wij u deze eenmalige aanbieding mogen doen. De normale prijs van het product bedraagt vanaf xxx (datum) xxx euro. Wanneer u vóór xxx (datum) reageert, kunnen wij u ons product aanbieden voor de speciale prijs van xxx euro. Wilt u nog meer korting, dan kunt u een (2-/3-)jaarscontract afsluiten. Normale prijs: xxx euro. Voor u, als vaste klant: xxx euro, bij het afsluiten van een contract vóór xxx (datum). Daarmee bespaart u ruim xxx euro!"
Je zou ook nog een derde mogelijkheid kunnen overwegen:
Bestaande klanten garandeer je vaste prijzen voor de komende (drie?) jaren.
Bestaande klanten zullen wellicht verbaasd zijn dat ze nu opeens moeten gaan betalen. Je kunt ze, denk ik, makkelijker van die beslissing overtuigen door "iets nieuws" te introduceren, bijvoorbeeld snellere service, tussentijdse upgrades o.i.d.
Misschien zou je ook kunnen overwegen om voor nieuwe klanten aparte tarieven te rekenen voor enerzijds het product en anderzijds de service (servicecontract?).
En zet op de site wel een document met alle leverings-, service- en betalingsvoorwaarden etc.
Succes!