Kan mijn theorie over het openen en opslaan van .jpeg bestanden in Paint Shop Pro kloppen(zie uitleg)?

.jpeg bestanden hebben dus de eigenschap om steeds wat verder in kwaliteit achteruit te gaan wanneer ze worden bewerkt en weer opgeslagen. Ik moet bekennen dat ik dit bij de ene afbeelding beter zie dan bij de andere.

Maar stel dat ik nu een .jpeg bestand open, en ik maak hier een kopie van met shift+D. Dan is dit dus in eerste instantie een .psp bestand (als je het zou opslaan). Hierop plak ik dan een -eveneens transparant .psp icoontje, en sla hem dan weer op als .jpeg...

Gaat dan de kwaliteit ook achteruit, of klopt het dan dat het bestand gewoon hetzelfde blijft omdat je er eerst een .psp bestand van hebt gemaakt?

Ik wordt echt kippig, en kan niet altijd zien wat anderen misschien wel kunnen zien. Maar kan deze theorie kloppen dat er dan in feite niets anders aan de .jpeg wordt veranderd als ik er eerst een .psp bestand van maak, en daarna als .jpeg opsla met het .psp icoontje wat ik er heb opgeplakt?

Even een notitie n.a.v. vorige antwoorden op mijn vragen over PSP; ik heb het dus niet over Paint, maar over Jasc Software-Paint Shop Pro.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Elke keer als je iets wijzigt en als jpg opslaat maak je hem iets minder scherp, voeg je ruis toe (ruis als in ongewenste informatie). Als je iets wilt wijzigen is het beter hem telkens als psp op te slaan en pas naar jpg te converteren als je het plaatje als jpg nodig hebt. Overigens kun je de schade bepoerken door een zo groot mogelijk jpg te kiezen. paint shop pro is tegenwoordig overigens van corel en niet meer van jasc. Ik gebruik het al jaren tot volle tevredenheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens met de vorige beantwoorder. Zolang je nog aan het bewerken bent, gebruik je een lossless formaat, zoals PSP's eigen formaat.

Wat ik nog toe wil voegen is dat je de compressie factor bij JPG in kan stellen. Ten koste van grotere bestanden kun je het verlies bijna tot 0 reduceren. In PSP zal dat ergens bij de opties van "Save as..." in te stellen zijn. Zie attachment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas; je theorie klopt niet.
Want je slaat een .jpg (op als .psp en) uiteindelijk toch weer als .jpg.
Dat geeft in principe evenveel verlies van gegevens als wanneer je je .jpg direct opnieuw als .jpg opslaat.

Wat je wel kunt doen is je .psp bewaren.
Moet je de afbeelding dan nog eens bewerken, gebruik dan de .psp daarvoor.
Sla je dat dan uiteindelijk weer op als .jpg dan heb je 1x verlies van gegevens over geslagen omdat je je .psp hebt gebruikt voor de 1e en de 2e keer bewerken.

Wil je het zelf eens kunnen zien gebeuren ?
Neem je oorspronkelijke .jpg bestand en sla het op onder een andere naam maar wel als .jpg.
Doe dat nog een keer of 3.

Neem nu je oorspronkelijke .jpg en zoom in zo ver als je kunt. Open daarnaast je laatste .jpg en zoom die ook zo ver in als je kunt, op het zelfde onderdeel als de oorspronkelijke .jpg.

Je kunt nu zien wat er gebeurd is met je 4x gecomprimeerde .jpg ten opzichte van je oorspronkelijke .jpg.