Hoe kan ik als een jonge webdesigner aan werk komen?

Hallo,
Ik ben 16 jaar en kan goed websites met CMS'en maken. Dat is een content management system zodat je gemakkelijk websites kan maken. Ik weet dat ik het kan maar mensen vertrouwen mij vaak niet omdat ik nogal jong ben zelfs als ik me professioneel opstel. Ik heb geprobeerd me eigen "bedrijfje" te maken maar dan heb je weer te maken met belasting en andere dingen. Dus mijn vraag is hoe kan ik als jonge webdesigner aan het werk komen?
(niet freelancematch.nl, wel eventuele andere freelance sites)
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Belangrijkste is dat je je werk kunt laten zien.
"Face value" ("op je mooie blauwe ogen") werkt meestal niet.

Dus:
1. Maak een eigen website, en bouw daarin een portfolio op.
Een fictieve portfolio is ook prima. Als je maar laat zien wat je allemaal kunt.

Kun je jezelf in dat opzicht geen opdrachten geven, kijk dan naar de bedrijven waarvoor je websites met CMS zou willen bouwen, en gebruik die als fictieve opdrachtgever.

2. Zorg dat je als webdesigner gevonden wordt bij google en andere zoekmachines.

3. Wil je nog geen bedrijf starten dan heb je wel een heel groot nadeel, want zonder inschrijving bij de KvK zullen maar weinig mensen met een vreemde zaken willen doen. De KvK inschrijving biedt namelijk door de eisen die men aan de inschrijvers stelt, wel een zekere waarborg voor je klanten.

Je moet je dus op een zeker moment echt inschrijven bij de KvK.

Dit zijn slechts de 1e drie tips. Er is natuurlijk nog veel meer, maar begin hier maar mee.

Toegevoegd na 4 minuten:
Met een dergelijke portfolio kun je eventueel ook gaan solliciteren zodat je in loondienst kunt gaan werken.

De stap die in dat geval volgt op de 1e stap (portfolio) is open sollicitaties schrijven aan de bedrijven waar je zou willen werken.
Via Facebook, LinkedIn, of welk social network dan ook, of gewoon door ze te schrijven, te bellen en langs te gaan.

Heel veel succes ermee !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord ik heb alleen wel een vraag met een fictief portofolio bedoel je dat ik gewoon mag liegen over wat ik doe? ik neem aan van niet. Maar bedankt voor je antwoord ik heb al een klein begin gemaakt met mijn website maar ik zal het nog zeker uit gaan breiden bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Beter gewoon naar waarheid. In verband met betrouwbaarheid; dat is voor klanten heel belangrijk. Ik bedoel met fictief portfolio dat je websites bouwt, en linkt aan je portfolio, maar dat er geen klant opdracht heeft gegeven voor de website. Je hebt jezelf opdracht gegeven voor een website die aan bepaalde eisen tegemoet komt. Die eisen mag je er ook bij zetten. bv:
Deze website heb ik ontworpen en gebouwd op basis van Joomla!, aan de hand van de volgende eisen:
- het logo moest linksboven op iedere pagina verschijnen
- ieder menu onderdeel moest een eigen themakleur krijgen in de layout
- news moest dagelijks door eigenaar geupdate kunnen worden.
- het voorgaande nieuws moest daarbij in de database als nieuwsarchief opgeslagen en ingezien kunnen worden. En zo nog een riedel. Een andere website maakt je op basis van heel andere eisen. Bv downloads van apps voor je Ipad. Noem maar wat. Weer een ander is om spellen te kunnen spelen. Enzovoorts. Zo divers mogelijk, en dat je heel duidelijk je kunnen demonstreert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel erg bedankt

Andere antwoorden (3)

Met 'ik weet dat ik het kan' zul je niet veel klanten binnenhalen...

Om potentiele klanten te overtuigen is het goed om een portfolio aan te leggen met werk dat je gedaan hebt zodat je dat kunt laten zien.
Als je dat nog niet hebt zou je kunnen beginnen met gratis werk voor bijvoorbeeld je sportclub of buurtvereniging zodat je kunt laten zien wat je kunt.

nb: Een CMS is toch juist bedoeld om mensen zelf hun website te laten onderhouden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat klopt ja, maar als je een website met CMS voor iemand maak kunnen ze dat zelf aanpassen snap je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke, een mooi design maken in een CMS is inderdaad een kunst apart. Blijft over: overtuig je klanten met goede voorbeelden en scherpe prijzen. Er is op dit gebied heel veel concurrentie....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat weet ik daarom zou ik liever bij een bedrijf willen werken, helaas willen ook geen bedrijven mij in dienst. Ik snap dat ik me eerst moet bewijzen maar zelfs dit kan heel moeilijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedrijven en particulieren hebben nu een maal liever iemand die een diploma heeft in dienst, als iemand die het zegt te kunnen... Daarnaast zijn er meer dan genoeg mensen die denken dat ze het kunnen, terwijl in praktijk blijkt dat ze er eigenlijk geen bal van kunnen. Daarom hebben ze ook liever een diploma... Misschien een idee om een studie in deze richting te volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap dat een diploma belangrijk is en ik doe een ICT MBO opleiding, alleen ik weet wel veel van websites met CMS maken. Mijn neef heeft HBO ICT webdesign diploma maar heeft nog nooit met CMS'en gewerkt en ik weet hier dus aanzienlijk meer van dan hem. Ik heb al verschillende websites gemaakt met succes en weet hoe ik zoiets moet aanpakken. Als ik zeg dat ik iets kan kan ik het ook Ivar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken je niet dus zal er niet over oordelen. Maar geloof je best als je MBO ICT doet. Ik doelde eigenlijk meer op mensen die het gewoon als hobby doen, en de basis van programmeren kennen. Die overschatten zichzelf nog wel eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als je MBO ICT doet, dan moet je over het algemeen ook stage lopen... Misschien kun je, als je goed laat zien wat je in huis hebt, vragen of je daar dan kunt blijven werken (part-time) of vragen of je (betaalt)werk voor hun kan doen na je stage...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt bedankt voor je antwoord ik hoop dat me mentoren kunnen helpen om wat meer naam voor mezelf te maken.
Maak voor jezelf een website welke er professioneel uit ziet.
zorg dat je leeftijd er dan niet bij staat, want zoals je zegt haken veel klanten hier af. Zorg voor voldoende reclame, zoals op elke website die dankzij jou bestaat er ergens staat dat jij de maker bent. ook zou je in jouw buurt/regio reclame kunnen aanvragen bij evenementen, hier kan je leeftijd een positieve invloed hebben gezien er altijd wel bestuursleden zijn die een jonge knul willen helpen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer een netwerk te vormen van mensen die belangrijk zijn voor je bedrijf, denk eens aan facebook, maar vrienden, familie, kennissen; vertel aan iedereen die je kunne helpen wat je plannen zijn, kamer van koophandel kunnen ze wel helpen denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KvK kost geld tog? Netwerken is wel slim maar hier staat ook je leeftijd enz. als voorbeeld heb ik genetwerkt met Linkedin. Ik zette hier neer dat ik 40 was en kreeg meteen reacties toen zette ik 16 neer en krijg niks meer. Ik lieg liever niet op dit soort dingen maar ze geven me niet echt een keus?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer eens op hyves, linkedin is voor mensen die veel werkervaring hebben, heb je misschien vrienden die een website hebben, dat is een netwerk.