Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen interface design en interaction design?

Ben voor mijn scriptie bezig met het ontwerpen van een iPhone applicatie. Ik zit alleen in de knel met sommige termen zoals deze. Ik dacht zelf dat interaction design meer het overkoepelend geheel is en dat interface design hier een deel van is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
811

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Kijk als eerste nog eens in de basiskennis van computers bij de uitleg van interface. Als het goed is staat er iets als hier onder:
De interface tussen mens en computer, is dat deel van de applicatie dat het "dashboard" aan de gebruiker biedt om met de computer te communiceren.

Bij computer-applicaties is "interface design" bijna synoniem met het ontwerpen van een skin voor een interface.

Interaction design is het ontwerpen van de manier waarop de mens met de computer om kan gaan.
Moet iemand via de interface 6 opties langs voordat die een karakter in een rollenspel heeft kunnen kiezen, of kan dat op een andere manier veel sneller, bv door eerdere keuzes mee te wegen.

Veel succes met je scriptie.

Toegevoegd na 17 minuten:
"bv door eerdere keuzes mee te wegen".
Daarmee bedoel ik dat eerdere keuzen bv in de vorm van cookies zijn opgeslagen, en dat de interaction design zo is dat via die cookies de meest waarschijnlijke voorkeuren worden aangeboden aan de gebruiker.

Stel bv dat iemand in een bepaald spel altijd gedrochten als karakter kiest, dan hoeven bij de opties niet meteen de lieftallige juffrouwen en poezelige dieren te staan.
Om maar iets te noemen.

Zo kan interactie ontwerp het communiceren van de gebruiker met de computer efficiënter maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je gelijk hebt. Een interface (beter, user interface of human interface) design beschrijft hoe de knoppen en andere controls er uit zien en wat ze doen. Een interaction kijkt veel verder naar hoe een mens met een interface omgaat en wat hij er van verwacht.

Interface designers zijn vaak kunstenaars die iets unieks willen neerzetten, net als een kunstwerk. Iets wat nog niemand kent. Gebruikers willen iets moois dat zich op een vertrouwde manier laat bedienen. Dat is een interessant spanningsveld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding