Hoe kan je in exel een formule maken om bv lege velden of als er een sterretje (*) staat om het hele rij te verwijderen?

Zie tekening

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ik zou er dan wel eerst een extra (hulp)kolom A aan toevoegen, en die oplopend nummeren.
Dan daarna geheel op B sorteren, dan komen de regels met een spatie of een * bij elkaar te staan. Die zijn er dan snel allemaal uit te gooien.

Dan de boel weer op de nummertjes van kolom A sorteren, zodat alles in de oorspronkelijke volgorde komt te staan. Maar nu dus zonder spatieregels of regels met sterretjes.
Daarna Kan je heel kolom A er weer uitgooien (hoewel zo'n hulpkolom voor veel andere dingen ook handig is).

En ja, macro kan ook, maar om ff wat vlug te doen lijkt dit me het snelste.

Toegevoegd na 29 minuten:
(Snel nummertjes maken: uiteraard eerst een lege kolom A toevoegen, in A1 1 zetten, in A2 2... Dan zowel A1 als A2 selecteren, op het blokje in de rechterhoek van A2 gaan staan en de boel naar beneden uittrekken. Dan krijg je vanzelf een rij met oplopende nummertjes.

Overigens... A1 en A2 selecteren en dan dubbelklikken op het blokje maakt direct een lijst met nummertjes, maar die stopt als er in kolom B een spatie staat.

Als het nou een grote lijst is... tienduizenden nummers ofzo, met spatieregels her en der...
Dan in A1 1 zetten, in A2: =A1+1, kopie maken van A2, via CTL END naar de laatste gevulde cel van kolom B gaan, pijltje links zodat je in A staat, CTL SHFT pijltje omhoog om alles erboven in kolom A te selecteren, formule plakken... nu staan de nummertjes er, alleen nog in formule. Daarna gelijk op kopiëren klikken, bewerken plakken speciaal en daar waarden kiezen. Nu zijn de formules weg en staan alleen de nummertjes er nog.

Klinkt ingewikkeld, maar als je het vaak doet (met die toetsencombinaties), dan kost bovenbeschreven zowat 1 seconde, ook al heeft de lijst een miljoen nummers! :)

Toegevoegd na 40 minuten:
(en jaja, ik werkte al met Excel 2.0, in 1987 ofzo. Multiplan zelfs. Toen had je nog helemaal geen knoppen, dus kon je alle toetsencombinaties maar beter uit je hoofd leren. En de meeste combinaties werken nu nog steeds! Handig hoor, gaat vaak 10x sneller dan met een muis).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje wel

Andere antwoorden (1)

Je kunt de kolom sorteren waarna alle ingevulde waarden bij elkaar staan. De sterretjes verwijder je handmatig.

'Onzichtbaar' kun je de lege regels maken met Autofilter door eenvoudig de lege regels en sterretjes niet op te geven in het filter. De lege regels zijn daarmee niet verdwenen.

Met een eenvoudige macro (maar wat is 'eenvoudig' als je niet weet hoe je m moet maken...) kun je regel voor regel laten aflopen op de inhoud en afhankelijk daarvan de actie uit laten voeren om de regel te verwijderen.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het staat niet op alfabetisch volgorde en ik wil het niet op alfabetisch volgorde sorteren ik heb de rij nodig voor een andere kolom ik wil alleen spatie en sterretje weg halen zonder alfb.. volgorde.
paulus811
12 jaar geleden
dan moet je verder lezen naar het tweede deel van mn antwoord. Na autofilter kun je 'ga naar' gebruiken voor alleen de zichtbare cellen. Die kopieer je en dan ben je de lege regels en sterretje kwijt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oplossing van paulus811 kan ook hoor... Mja, dan zit je wel met de beperking van autofilter.
(En niet vergeten de kopie te maken naar liefst een nieuw tabblad)