Hoe kan je het best leren met coderen..?

Hey mensen!

Ik ben 14 en heb een eigen hostingbedrijfje met 3 andere jongens.. Die andere jongens kunnen allemaal super goed coderen etc.. Ik kan een beetje HTML... Maar nou zou ik ook extreem graag CSS en PHP leren coderen..
Wie weet een goede (gratis) cursus, website of boek..
En misschien als u het zelf kan en mij het wilt leren, dan kan je mij een PM sturen..

Bedankt

mvg,

Stan van Kraaij

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ga nog even door met je HTML.
Daar op ge-ent wordt de CSS (cascading style sheets).

En voor PHP zijn veel online tutorials en kant en klare scripts.
Hier alvast een eerste, van niet de minste namelijk w3, degenen die de webStandaard bewaken:
http://www.w3schools.com/php/php_intro.asp
Dat is betrouwbare informatie die je van hen krijgt.

Die heeft ook de CSS cursus online voor je:
http://www.w3schools.com/css/css_intro.asp

Je kunt PHP ook leren van de organisatie die DE PHP programmeer omgeving ontwikkelt heeft, ZEND:
http://devzone.zend.com/article/627

Eigenlijk mis je dan nog mySQL en JavaScript.
Daar is dan een uitstekend boek voor van DE uitgever van snelle leerboeken O'Reilly:
http://lpmj.net/

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is dus wel allemaal in het Engels.
Nederlandse sites zijn lastiger te vinden.
Maar als dat was wat je zocht; laat het even weten via een update van je vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leren van voorbeelden werkt altijd goed. De site W3Schools.com heeft altijd simpele voorbeelden. Let op dat je niet vervalt in iemand die al zijn oplossingen jat van het internet en nooit iets zelf bedenkt. Je moet altijd begrijpen hoe en waarom iets werkt, anders zul je altijd anderen moeten gebruiken om je probleem op te lossen.

Goed programmeren is een echt vak, en het helpt om een gedegen opleiding te volgen waarin je leert over algoritmen, object orientatie, databases etc. Als je op je 14e al een beetje aan de slag gaat met PHP heb je een goede basis voor zo'n opleiding!

Er zijn zo gruwelijk veel kanten die je op kunt in dit mooie vak, ik raad je ook aan om minstens alle technologieen die er zijn een keer te bekijken.

BV: PHP en MySQL zijn leuk omdat ze gratis zijn. Je kunt aan de slag met een LAMP of WAMP setje (Linux/Windows Apache MySQL PHP).

Maar ook de Microsoft technologie is erg volwassen. C#, LINQ, ASP.NET/MVC, Silverlight, SQLServer.

En dan nog HTML, CSS, JavaScript, jQuery, YUI, Flash.

Ik raad je aan om ervoor te zorgen dat je over een jaar van al deze kreten weet wat ze betekenen (je hoeft het niet allemaal de kunnen).

En dan programmeertechnieken: object orientatie natuurlijk, en wat ontwerp principes, zoals Model/View/Controller of andere layering.

Ik moet nu stoppen want ik raak er niet over uitgepraat. Laatste tip: Microsoft Visual Studio Express is ook gewoon gratis! http://www.microsoft.com/visualstudio/en-us/products/2010-editions/visual-web-developer-express
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wilt leren programmeren buiten websites om is het ook slim om te kijken naar python, dit is een makkelijke taal waar je toch bijna alles mee kan (je kan het zelfs gebruiken ipv php).
Ik heb er zelf ook mee leren programmeren en het heeft me zelfs een baan bezorgd.
Als je al wat kunt programmeren kun jij kijken naar c++, dit is een wat moeilijkere taal, maar dit komt zeker nog eens van pas.