Joomla of Wordpress?

Welke cms kan ik het beste gebruiken voor een website? Wat zijn de voor- en nadelen? Sterke en zwakke punten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is je doel?

Het beste antwoord

Inderdaad is joomla een uitgebreid systeem vooral bedoeld voor sites waar functionaliteiten gewenst zijn die uitstijgen boven alleen bloggen, waar wordpress voor gemaakt is.
Je kan op een joomla site extra functionaliteiten installeren zoals een gallerie, een forum, een portfolio, een webwinkel, een documenten download systeem, een huizen aanbod systeem (makelaar) enz enz. Er zijn iets minder dan 3300 functionaliteiten die je aan je site kunt toevoegen. Bij wordpress gaat het vooral om kleine dingen, je kan een blog/artikel schrijven, je kan er een foto bij plakken, je hebt een archief met je blogitems erin, je kan de tijd laten zien, social icons enz.

Je zou kunnen zeggen dat joomla de grote broer is van wordpress, maar aan al die functionliteiten heb je alleen iets als je ze ook daadwerkelijk nodig hebt. Je moet dus van tevoren bedenken waar je de site voor nodig hebt. Wil je alleen een soort online folder of een platform om je mening te spuien, dan hoef je niet verder te zoeken dan wordpress. Wil je een platform waar je bezoekers veel interactie kunnen hebben met elkaar middels b.v. een forum, documenten down-en upload etc. of ben je een botenbouwer en wil je je boten via je site tonen en verkopen, dan moet je voor een uitgebreider systeem zoals joomla of drupal kiezen.

De 1 is niet beter dan de ander. Het gaat om het doel waarvoor je ze wilt gebruiken. Joomla kan wat pittig zijn in het gebruik voor de gemiddelde gebruiker, wordpress is een stuk makkelijker, maar daar ben je dan weer beperkt in wat je ermee kunt aanbieden op je site.

Zie voor de lijst extra functies die je kan toevoegen aan joomla:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wordpress voor als je ook een blog wilt. Joomla als je geen blog wilt. Wordpress zonder blog is erg lastig en andersom. Beide hebben grote hitresults door google.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wordpress is eigenlijk een blog. Je kunt het gebruiken als CMS, maar je mist de backend tools die Joomla heeft voor het beheer van grote aantallen bestanden of users.
Ter vergelijking:

Joomla is een CMS, en is dus toegespitst op gebruik voor CMS.
Wordpress is een blog, en is toegespitst op gebruik als weblog.

Je zult snappen dat je als je iets gebruikt wat niet voor een bepaald doel gemaakt is dat het niet meteen optimaal zal werken.

Bijvoorbeeld: een Renault Twingo is gemaakt voor stadsritjes. Je kunt er wel mee naar Parijs rijden, maar dat doe je toch liever in een auto die niet toegespitst is op stadsritjes lijkt me :)