weet iemand of exel kan zien of er een kleur is gegeven aan een cel ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excel heeft geen ogen en kan dus niets zien ;-) Wat probeer je met excel voor elkaar te krijgen? Met wat meer informatie is er vast wel iemand die je kan helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat er bedoeld wordt of Excel kan zien, maar of je met Excel kunt bepalen welke kleur er aan een cel is gegeven. Ik ben ook wel benieuwd wat je precies wilt bereiken en vooral welke versie van Excel je hebt. Je kunt sowieso aan de slag met VBA.

Antwoorden (1)

Het ligt een beetje aan hoe die cel is gekleurd. Als je met voorwaardelijke opmaak werkt kan je dat natuurlijk makkelijker gebruiken.

Vanaf Excel 2007 is het opzoeken van kleuren makkelijker.

In bijgaande blogpost staat hier uitgebreide informatie over.

Je kunt wel de waarde van de kleur van een cel opvragen, maar wit (standaard) is ook een kleur. Je zou dus kunnen kijken naar cellen die niet wit zijn.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik zeg het trouwens niet helemaal goed. Vanaf Excel 2007 kan je de kleuren niet opzoeken, je kunt wel sorteren op kleur, zie de afbeelding in mijn antwoord.

De blogpost geeft aan dat er twee manieren zijn:

1. VBA gebruiken. bijvoorbeeld via deze code:
Sub KleurenVBA()
Dim i As Long

For i = 1 To 8
Cells(i, 1).Offset(0, 2) = Cells(i, 1).Interior.ColorIndex
Next i

End Sub

2. Door de waarde van de cel te lezen met een formule.

Beide mogelijkheden worden uitgebreid beschreven door The Finch.