Verschillende resultaten in lettertype tussen besturingssystemen, wat is hieraan te doen?

We hebben voor een website in de css het lettertype Verdana gekozen met 12px grootte.

Het probleem is nu dat de website er bij mij goed uitziet, alleen bij de ander, die een iMac of weet ik veel wat voor systeem hij van Apple gebruikt niet.

Dat komt omdat bij hem het lettertype Verdana er anders uit ziet en in hoogte meer ruimte in beslag neemt, waardoor sommige teksten niet helemaal passen in bepaalde vakken.

Zelf heb ik al gekeken hoe het eruit ziet in Internet Explorer (6, 7, 8 en 9), Firefox, Google Chrome, Safari en Opera, maar daar ziet het er overal hetzelfde uit. Alleen ik wist niet dat er ook nog verschillen kunnen zijn tussen verschillende besturingssystemen.

Oftewel, is er wat aan te doen dat het lettertype Verdana ook overal hetzelfde lijkt?

Toegevoegd na 2 minuten:
(ik gebruik dus Windows 7, hij waarschijnlijk Snow Leopard OS)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je zeker dat Verdana op de Mac ook beschikbaar is? Wanneer het in een webpagina vastgelegde lettertype niet beschikbaar is, wordt een vergelijkbaar alternatief gebruikt.

Het beste antwoord

Het is onwaarschijnlijk dat de letter zelf niet gelijk is in hoogte, lettergrootte 12 px is nu eenmaal.... 12px .
Maar de ruimte boven en onder + de positie binnen dit "blok" kan wel varieren. Experimenteer met CSS "line-height" en "vertical-align" en lees in het CS-manual hoe deze waarden berekend worden bij fonts.

citaat hieruit:
The difference between the font size and the computed value of 'line-height' is called the leading
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal het zeker even proberen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft geholpen, bedankt!

Andere antwoorden (3)

Daar is niets aan te doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hetzelfde heb je tussen Ubuntu en Windows xp.
(andere windows versies blijf ik ver uit de buurt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wilt dat 't overal er hetzelfde uitziet, moet je Courier New als lettertype nemen. Die heeft voor elke letter, cijfer en teken dezelfde proporties van het 'vakje' waarbinnen die letter valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ieman hier al zegt kun je ook de line height opgeven. Wat ook kan, als je gelijk hebt is een font dat je wil gebruiken omzetten naar een webfont. Veel mensen denken dat je maar een paar fonts kunt gebruiken maar dat is niet waar. Je kunt dus M.B.V. webfonts je eigen font toepassen op je site!