Text herkennend programma

Ik moet een teks vertalen voor duits, maar ik heb geen zin om het in te voeren op de pc. Kan ik het inscannen en vervolgens vertalen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is mogelijk, door middel van OCR, Optical character recognition. Programma's waarmee dat kan zijn:

Adobe Acrobat Professional (Windows, Mac OS)
BIT-Alpha (Windows)
ExactScan Pro (Mac OS)
FineReader (Unix, Windows)
OCRKit (Mac OS)
Readiris (Unix, Windows, Mac OS)
Scansoft Omnipage (Windows)

Houd er wel rekening mee dat het lastiger is voor zo'n programma om geschreven tekst om te zetten.

Toegevoegd na 3 minuten:
De volgende programma's zouden volgens de engelse wikipedia gratis moeten zijn:
CuneiForm · GOCR · Ocrad · OCRFeeder · OCRopus · Tesseract
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn ze gratis??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze zijn gratis, ja: CuneiForm · GOCR · Ocrad · OCRFeeder · OCRopus · Tesseract Google ze even en download ze dan

Andere antwoorden (2)

Er zijn verschillende programma's die duidelijke geschreven teksten kunnen herkennen bij het scannen en om kunnen zetten naar bruikbare documenten. (Erg betrouwbaar zijn die overigens niet. Ik ben er iig nog niet een tegengekomen die alle woorden/letters vind.)
Die kan je dan idd met behulp van google translate of babelfish vertalen maar ik kan het niet aanraden.
De vertalingen die je zo krijgt zijn erg slecht en een beetje docent (eigenlijk iedereen die het zelfs maar een beetje waardig is die titel te dragen) prikt daar gemakkelijk doorheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vertaal duits nederlands, een beetje bewerken naar goed nederlands werkt dan wel.
Naam van die programma's??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Frituurvet noemt een aantal goede programma's op. Ik heb zelf Adobe Acrobat gebruikt maar het is echt verre van ideaal. Zelfs gedrukte tekst pakt het niet altijd even goed. Zorg iig bij het scannen voor een zo hoog mogelijk contrast tussen tekst en achtergrond voor het beste resultaat.
Ik zelf gebruik ABBYY FineReader. Die herkend de letters en zet deze om naar allerlei bestandformaten als txt en word.
Dus gewoon even inscannen/foto maken en ABBYY eroverheen gooien.
Een gratis alternatief is SimpleOCR.

Toegevoegd na 1 minuut:
De omgezette tekst kan je nu invoeren in google translate of babelfish.
Let er verder wel op dat het vertalen van lappen tekst nooit helemaal correct uit zo'n vertaler komt, dus lees het resultaat goed na.