Hoe kan ik de toekomst vastheid van een ERP pakket bepalen?

Voor mijn stage moet ik uitzoeken hoe we dit moeten aanpakken. Hoe bepalen we of het huidige ERP pakket nog functioneel toekomstvast is voor de toekomst, of moeten we overstappen op een standaard of nieuwbouw. Kan hier nergens echt iets over terugvinden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat tips

Voldoet de huidige functionaliteit nog aan de eisen. Doe interviews met key-users; Wat missen ze (gaps), wat voldoet nog, wat vinden ze goed aan het systeem, wat niet.

Hoe zwaar wegen de 'gaps'. Kan men doorwerken zonder dat dit de normale bedrijfsvoering al te veel bemoeilijkt?

Hoe dynamisch is het bedrijf en hoe kan het systeem hierop ingericht worden (is het makkelijk 'customizable'). Kunnen dan ook de 'gaps' worden opgelost binnen het huidige systeem?

Zijn er veel gerelateerde systemen buiten het ERP systeem om; Hoe verloopt de huidige integratie (Handmatig met excel bijv) en hoeveel tijd kost dit.

Wordt de huidige versie van het product nog ondersteund; worden er regelmatig patches uitgebracht.

Hoe veel data verwerkt men (nu en in de toekomst), kan het systeem met deze omvang omgaan.

Wat kost een upgrade of (her)implementatie en wat brengt het op, weegt dit op tegen de kosten van het huidige systeem.

Ik neem aan de je op school ook literatuur hebt moeten aanschaffen m.b.t. pakketselectie, pak deze er dan
bij.

Kijk verder eens naar onderstaande links voor meer informatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

om te onderzoeken:

1. in hoeverre is de organisatie nu tevreden over de functionaliteit? wat mist men of wat kan anders?

2. Heeft de organisatie of sommige afdelingen plannen om hun bedrijfsprocessen anders in te richten of hun strategische doelen te veranderen? op redelijke termijn?
Welke nieuwe eisen stelt men dat aan de functionaliteit?

3 Als alles nu goed gaat (zal wel niet) dan kun je onderzoeken of nieuwe functionaliteit in ERP pakketten wellicht 'nieuwe kansen' biedt om goedkoper te werken of de kwaliteit te verhogen

(1 en 2 is Pull, 3 is Push. Hou die in enige mate in evenwicht)

Probeer de gewenste functionaliteit voor de komende 3 jaar min of meer vast te stellen en match of dat kan met het huidige pakket kan of met kleine aanpassingen.
Als dat niet kan is het tijd om een ander pakket te gaan selecteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je zoekt naar literatuur over ERP pakketten. Dat is ook wel logisch maar technisch gericht. Het is complex, kost veel tijd , en schiet vaak zijn doel voorbij, het adresseert de echte vraagstukken niet. Mijn antwoord is meer organisatie en doelen-gericht. Om daar meer over te vinden zijn hele planken vol geschreven in de boekhandel. Neem boeken over bedrijfsprocessen, strategie, en pas daarna hoe je dat allemaal mogelijk met ICT kan ondersteunen.
En daarna kom je pas bij de vraag 'welk pakket is het beste' De ERP-vraag is moeilijk, maar als je eerst die andere vragen kunt beantwoorden is hij ineens heel makkelijk geworden:)
Het is ook handig om eem pakket te kiezen waarvan de functionaliteit kan worden uitgebreid als daar in jouw bedrijf behoefte nar ontstaat. Voorwaarde is wel dat de integrator zorgt dat de aanpassing ook in het standaard ERP pakket wordt doorgevoerd, zodat er bij migratie naar een nieuwe versie van de ERP software niet opnieuw maatwerk gebouwd hoeft te worden, met hoge kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallig laatst ook een project gemaakt over ERP binnen een organisatie. Wij kwamen toen tot de conclusie dat het handig is een standaardpakket te nemen met mogelijkheden tot uitbreiding. Voor meer infromatie zou je contact op kunnen nemen met een aantal aanbieders van ERP pakketten, zij stonden ons goed te woord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoek uit welke toekomst visie het management heeft. Worden er afdelingen afgestoten of zijn er fusie's komende.

Maak een overzichtelijke lijst met daarin de gebruikers en functionaliteiten die ze gebruiken. Geef ze een waarde (hoe zwaar weegt dit criterium mee). Samen met de beleidskeuzes zou je een gecalculeerde gok moeten maken.

NIEMAND kan in de toekomst kijken. Denk aan Bill Gates en zijn 640Kb blooper.

Wie doet het beheer van de custom made code? Intern of extern? Is een upgrade nog mogelijk of is de software nu zo uniek dat het een gevaarlijke onderneming wordt?