3d tekenen onder Windows 7 beter dan XP?

Ik overweeg zakelijk een overstap naar Windows 7. Maar werkt 3d tekenen in Windows 7 beter dan onder XP?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Bij 3-d tekenen zijn er twee zaken van belang:
Grafische kaart en gebruikte libraries (Open-GL,ed)
Wic je een betere performance zul je een betere grafische kaart nodig hebben. De nieuwste kaarten hebben geen driver (meer) voor XP.
In dat geval zal 3-d tekenen zeker beter zijn onder windows 7.
Is dit niet het geval (nieuwste kaart), hangt het zeer van het gebruikte programma af, welke versie, welke drivers er gebruikt worden (DirectX, OpenGL etc) en de verie daarvan.

Over het algemeen kun je wel zeggen dat Windows 7 iets beter performt omdat er minder "Backward compatibility" i ingebouwd dan in XP.
Als je hardware exact hetzelfde blijft, Driver versies gelijk blijven (Bijv DirectX 9.0), software (3d tudio max, Autocad oid) hetzefde blijft Zul je niet noemenswaardig verschil merken tusen de twees versies van windows.
Windows 7 is wel in staat nieuwere drivers (DirectX10) te gebruiken waar XP dat niet is. Ga je van die mogelijkheden gebruik maken (En je grafische kaart ondersteunt dit) dan zal Windows 7 neller zijn.

In het kort:
Er zijn te veel variabeen om hier een eenduidige uitspraak over te kunnen doen, maar het zal niet veel verschillen in tekenen, Renderen is al helemaal geen uitspraak over te doen aangezien hier nog veel meer factoren een rol spelen.
XP is redelijk oud en er zijn vele tweaks bechikbaar/bekend om performance op te vijzelen, voor Windows 7 zullen hier minder mogelijkheden zijn.
Een nieuwe intallatie (XP of Window 7) zal in ieder geval wel neller werken al een oude.