Twee Finse jongens genaamd Sampo Karjalainen en Aapo Kyrölä. op onderstaande link kan je er alles over lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Habbo hotel of tegenwoordig alleen Habbo is bedacht en ontwikkeld door Sampo Karjalainen en Aapo Kyrölä.

Waar het begon als een klein project in Finland is uitgegroeid tot virtuele hotels in nu al 19 landen wereld wijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Habbo hotel is voortgekomen uit de expirimenten van twee Finse heren, Aapo Kyrölä (Habbo naam: Kyrpov) en Sampo Karjalainen (Habbo naam: Apparatus). Een voorganger van het Hotel die ze maakten was ‘Mobiles Disco’, voor de Finse (rap)band ‘Mobiles’, in 1999. Je kon een karakter maken en chatten bij de bar. Een succes, de orginele finse kamers zaten vol met buitenlanders, dus ze moesten een aparte internationale versie maken. Daarna volgde nog een online game, Lumisota of ‘SnowWar’, en een meer uitgebreide online chat, ‘MChat’. Na dit alles volgde wat nu bekend is als Habbo Hotel Finland, maar toen ‘Hotelli Kultakala’ (Hotel Goudvis) heette en deel was van het aanbod van een internetprovider (Elisa). Met hulp van beleggers/investeerders richtten ze uiteindelijk Sulake op.

‘Sulake’ is het Finse woord voor FUSE (=“zekering”), ook de naam die ze de technologie gaven waarop Habbo Hotel draait, ontwikkeld door de finnen. Sampo Karjalainen is tot op heden ‘Chief Creative Officer’ bij Sulake, Aapo Kyrölä is oud Managing Director, maar nu ‘Board Member’, wat klinkt naar betrokkenheid op iets meer afstand.

De naam ‘Habbo Hotel’ werd verzonnen toen er interesse ontstond vanuit het Verenigd Koninkrijk. Dee ‘Daisy’ Edwards richtte ‘Habbo Limited’ op, liet Sulake een Engelse versie maken, verdiende bakken met geld, en verkocht later het concept/bedrijf terug aan Sulake. Dat daarmee het eigen product weer in handen had, en er nog veel meer mee zou verdienen ;).