Zou een belasting van één cent per verstuurd e-mailbericht een goed instrument zijn om de hoeveelheid spam terug te brengen?

Voor normaal gebruik levert dit nauwelijks kosten op. Bij het versturen van enorme hoeveelheden mail, zoals spammers doen, kost het veel geld. Zou dit administratief en technisch mogelijk zijn en zou deze maatregel de hoeveelheid spam kunnen verminderen?

Toegevoegd na 24 minuten:
Graag de laatste vraag beantwoorden en niet de (evidente) nadelen opsommen.

Toegevoegd na 1 dag:
Eventueel zou je de belastingopbrengst terug kunnen geven aan de providers, zodat de abonnementen goedkoper worden en de gemiddelde gebruiker niets extra betaalt. Het zou ook een mogelijkheid op vrijwillige basis kunnen worden, alleen voor mensen die een hekel hebben aan spam en in ruil voor spamvrije e-mail hun afzenders wel een drempeltje willen opwerpen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar wil je naartoe met je vraag als je niet de nadelen van je voorstel wil weten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De nadelen kan ik ook zo opsommen. Wat ik wil weten is of het zou helpen de hoeveelheid spam te verminderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De providers zouden meer winst hebben bedoel je. Wij zouden nog steeds hetzelfde betalen. Die providers zijn niet gek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn niet gek, maar ze hebben ook concurrenten. De ervaring leert dat bij een markt waar concurrentie mogelijk is na enige tijd de prijs van een product op kleine afstand van de kostprijs stabiliseert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leg dan eens uit waarom mobiel telefoneren nog steeds duurder is dan via een vaste lijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kennelijk zijn voor de providers de kosten hoger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is dus niet zo :)

Het beste antwoord

Nee, dat heeft totaal geen enkele zin. Het is uitermate simpel: spam komt niet van computers van spamboeren, maar van PC's die in een botnet hangen. Eigenlijk zijn 't altijd Windows-PC's. De personen met malware op hun PC krijgen dus dan de rekening gepresenteerd, en niet de spamboeren.

Verder: praat me niet over de eerlijkheid van zo'n systeem - want dat is 't volstrekt niet.
Nee, een betere oplossing is het huidige mailprotocol wereldwijd verbieden en er eentje in te voeren waarbij 't onmogelijk is om anoniem te emailen. Maar ook dan: als de straffen zo laag blijven en als er zo weinig prioriteit wordt gegeven aan vervolging en opsporing, dan nog is 't de vraag of 't allemaal zal helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Technisch is het zeker mogelijk, al zijn de kosten om dit op te zetten enorm duur. Velen zullen zich aangetast voelen in hun vrijheid.

Een hele administratie moet hiervoor opgezet worden, m dit allemaal te monitoren en in goede banen te leiden.

Of het dan nog loont om een dergelijke maatregel in te voeren (kosten vs. baten) blijf ik pessimistisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kosten zijn niet duur, maar hoog.
;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het kon, zou ik Koole122 een plus geven!
Nooit over nagedacht maar het klinkt wel logisch.
Goed bedacht.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het nadeel is denk ik dat je minder anoniem bent. Alle mailtjes moeten natuurlijk dan geregistreerd worden.

Zelf heb ik denk ik dat ik liever een goede anti-spam-filter heb. Heb dan ook geen last van spam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een bijzonder slecht idee!! Breng de overheid in vredesnaam niet op dit soort gedachten! Nu is het gebruik van Internet nog gratis en betaal je alleen aan de providers. Laat dat zo blijven!
Als het morgen een cent per Email wordt, dan wordt het overmorgen twee cent! En ga zo maar door!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spam is je eigen schuld. Dus geen 1 cent per mail, want daarbij komt dan weer 10 cent per mail kosten voor de ambtenarij. Dan heb je een Minister voor Emails nodig met zijn eigen ambtenaren en dienstauto’s met chauffeur.
De beste overheid is een minimale overheid.

Zelfs op de hondenbelasting (EUR 100 per hond per jaar, wordt geen winst gemaakt.

Slecht idee dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat idee is (gelukkig) volstrekt onmogelijk uit te voeren. Het versturen en ontvangen van mail is op het internet ongereguleerd, er zijn miljoenen mailservers over de hele wereld, je kunt zelfs thuis een mailservertje opzetten. Niemand kan dat zien of controleren, laat staan belasten.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom kun je de overheidsserver niet als enige mailserver instellen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar Pedro, dan krijgen we toch van die 'big brother is watching you' praktijken? Kijk maar naar China waar de overheid al het internet- en emailverkeer nauwlettend in de gaten houdt.
escape
13 jaar geleden
Het is onmogelijk om een mailmonopolie te scheppen op het internet. (nog los van de ongewenstheid). Technisch gezien kan iedereen mailen. En de meeste spam komt van verre landen, die veel grotere problemen hebben dan spam alleen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Escape: het is niet onmogelijk een mailmonopolie te scheppen. Als de overheid de providers in de zak hebben (of als ze zelf enige internetprovider is), kunnen ze prima een mailmonopolie voor Nederland instellen.
escape
13 jaar geleden
Dan moeten ALLE overheden ter wereld ALLE ISP's in hun zak hebben. Want je kunt vanuit Nederland uitstekend op een Taiwanese mailserver werken. En dan nog, wie doet er wat aan mijn mailservertje thuis? Nee, dat is echt allemaal onzin, maar nogmaals, dat is maar goed ook.
Nee. Het werkt namelijk niet.

Alles wat je nodig hebt om mail te versturen is
1) Een internet server - Gratis te downloaden bv via apache
2) een internet verbinding -> Zeer eenvoudig te regelen bij elke provider of via een openstaande WiFi
3) een mailserver -. Een eenvoudige add-on voor je webserver, zo in te stellen & gratis / opensource te vinden.

Iemand die mail wil versturen buiten een dergelijke regel om lukt dat zonder enige moeite, en een gemiddelde burger die gewoon wil mailen met vrienden heeft een probleem. Verder wil ik niet opeens ,50-2 euro per dag gaan betalen om mail te versturen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me aan bij de technische onmogelijkheid vna dit plan. Daarnaast, ik betaal BTW over het bedrag wat ik betaal aan mijn ISP. Ik betaal mijn ISP om te kunnen internetten en emailen. Dat zou betekenen dat ik dubbel belasting betaal.

Overigens zijn er wel manieren mogelijk om belasting te heffen over bv. hoeveelheden datagebruik, maar volgens mij is het juist een doelstelling van de politiek om internet beter beschikbaar te maken voor iedereen, inclusief de wat minder bedeelden.

De vraag is, waarom zou je het willen belasten? En waar wordt de belasting voor gebruikt? Is het alleen om aan geld te komen voor niet-internet gerelateerde zaken, dan ben ik er zowieso tegen (dat de kilometerheffing van mijn downloads wordt ontwikkeld). Wordt het gebruikt voor, bv, een nationwide wifi, hoge bandbreedte voorzieningen nationwide, bewaken van de vrijheden van het internet, het efficienter en daadwerkelijk veiliger maken van het internet, etc., dan kan je in mij nog een voorstander vinden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je idee is niet echt uit te voeren.

theoretisch is het technisch absoluut mogelijk.
echter het internet is niet een locatie gebonden iets.
dus het is te makkelijk om dit te omzeilen.

moet je namelijk betalen voor een NL mailtje dan verstuur je het gewoon via een Amerikaanse mailserver of desnoods je eigen server en zo omzeil je het hele systeem.

dan zijn er nog 1000den programma's die je moet instellen en iemand die het allemaal moet controleren of de mensen wel gehoorzamen. Wat niet te doen is aangezien je het in 10 sec in goede staat brengt en als de controleur weg is weer instelt zoals je zelf wilt.

dan zit je nog met het privacy recht aangezien je al heel verdacht moet zijn voor ze aan je pc mogen komen.

alleen de reguliere personen die de wet punctueel willen naleven zullen dus de klos zijn en niet degene die al het spam verstuurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat met facebook dan? Ik krijg dagelijks minstens 20 mails van facebook of andere social network sites. 0,20 * 365= € 73 dan zou ik jaarlijks 73 euro moeten betalen alleen voor facebook. En voor school moet ik ook regelmatig mails sturen. Persoonlijk zou ik dan geen e-mail adres meer willen hebben, en ik denk dat ik niet alleen ben. Maar tegenwoordig kan je moeilijk zonder. Laat staan dat mijn ouders die rekeningen zouden betalen. En te zien aan bovenstaande antwoorden is dit technisch zeker niet realiseerbaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
een keer dat je gehackt bent ben je ook de banaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou vast en zeker helpen, spammers sturen meestal naar zoveel mensen dat ze per keer wel 5 euro kwijt zijn. Alleen bekijk de nadelen ook: E-mails versturen blijft niet unlimited omdat het geld kost. Nog meer geld betalen. Dan word het weer een drama dat er mensen zijn die een hacksysteempje maken dat ze zonder betalen kunnen. Oftewel mijn conclusie: Het zou niet veel helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er morgen belasting op komt, is er overmorgen een nieuwe techniek die net zo maar toch iets anders werkt dan email, om weer onder die belasting uit te komen.

Daarbij, spammers zijn toch al schimmige figuren die zich ophouden langs de randen van de wet. Die zullen zich echt niet aan belasting storen, maar slechts uitwijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat uitwijken doen de spamboeren nu trouwens ook al lang: middels botnets en tijdelijke virtuele servers die zichzelf voorgoed wissen (overschrijven) als iemand tracht contact te maken met die server.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het :) Dat maakt alleen nog maar duidelijker dat belasting niet helpt.
NEEN. Een gegeven recht wordt in de toekomst meer uit genut. Straks € 0,10 of € 0,20 per e-mail.
De belastingdienst kan straks alle bronnen en adressen volgen.
Wel briefgeheim maar geen e-mail geheim. Niet alleen de inhoud maar ook de verzender en ontvanger dienen niet te worden geregistreerd.
Tenslotte ben ik ook tegen een zg. achterdeur heffing. Bijvoorbeeld een verhoging van de internet abonnementsprijs met een fictief bedrag ter dekking van de genoemde e-mail heffing/belasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het voor spammers helpt ja.

Toegevoegd na 1 dag:
je zou ook kunnen doen dat als je meer dan ... mailtjes per ... verstuurd. moet je betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Superslecht plan. De overheid graait toch al op plaatsen waar ze niets te zoeken hebben. Denk aan overdrachtsbelasting, hondenbelasting, toeristenbelasting..... wat een idioterie.
Hou in godsnaam op met dit soort ideeen.
Straks moeten we 10 cent belasting gaan betalen voor elk uur dat we slapen en tien cent voor elk uur dat we wakker zijn.
Of krijgen we een naheffingsaanslag als het een mooie zomer geweest is.
Gekker dan het nu al is, moet het niet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik denk dat er zoveel mee verdiend word, dat dat compenseert. het gaat om eurotonnen
Bronnen: