Alle google analytics experts verzamelen! Ik heb jullie hulp nodig...

Ik heb onlangs op m'n werk een nieuwe website gelanceerd. Deze website was ter vervanging van de oude site die op zich redelijk scoorde qua bezoekers, maar qua lay out en content niet meer up to date was. Mijn probleem in een notendop: de statistieken zijn totaal van slag!

1. Het aantal 'direct verkeer' is plotseling 3x hoger dan afgelopen jaren. En het aantal via zoekmachines 3x lager (het totaal blijft dus ongeveer gelijk, maar de verkeersbronnen kloppen niet)

2. In de statistieken van de cost per click resultaten komt ook wat vreemds naar voren: er worden 80 clicks gedaan maar slechts 8 bezoeken komen hieruit voort. Dit begrijp ik ook niet.

Wie heeft tips of kan me uitleggen waardoor de statistieken zo van slag zijn? Hoop echt dat jullie met me willen meedenken, want het is nogal frustrerend: zoveel moeite voor een nieuwe website en dan komt dit gedoe er nog achteraan...

Bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (3)

Hey Charlie,
wat vervelend inderdaad dat je op die manier niet echt loon krijgt voor je harde werken. Waar het misschien aan ligt is dat er een fout is komen te zitten in code van de website, 'achter de schermen' zeg maar. Waarschijnlijk is dit er bij de ontwikkeling van de website in geslopen. Als dit het niet is of niet terug te vinden is dan zou ik keer contact opnemen met Google. Zij weten vast wel raad!

Heel veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je je vraag het best aan Google Analytics zelf kan stellen. Zij zullen je vast proberen te helpen. Ik heb zelf ook Google Analytics gebruikt, maar zag hierin ook inconsistente statistieken die ik niet met elkaar kon rijmen. Of beter gezegd, die overduidelijk fout waren. Wellicht is het handig op zoek te gaan naar een alternatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Charlie, op wat voor server draai je de website? Op een Microsoft IIS of Apache Server? De laatste heeft over het algemeen ook AWStats of andere Server side statistics meegeinstalleerd (Indien het om een Virtual Webmin server gaat zeker). Hierin kun je ook de statistieken terugvinden. Deze kunnen vaak andere waarden weer geven maar geven je wel een duidelijker overzicht van de pagina's en urls die echt benaderd zijn. Als je deze naast je Analytics legt, kan het een inzicht geven waarom er verschil is.

Een aannemelijk verschil is mogelijk, wanneer je de code die je moet toevoegen (gebruik je de nieuwe metatag of de oude .js?) te vaak toevoegt. Daarnaast kan het zijn dat je een filter hebt aangemaakt voor je oude layout die nu een heel andere verdeling maakt (bijvoorbeeld: Eerst had je pagina's met frames en laadde je de code in 1 pagina of in alle subpagina's. Nu heb je een php dynamische pagina met inline html, die steeds reload. Door sessievariabelen kan het nu zijn dat de bezoeker correct maar 1x wordt geteld, terwijl hij minimaal 10 pagina's opent.)

Probeer ook eens een funnel aan te maken om te kijken of bezoekers inderdaad verschillende pagina's aanklikken of uitsluitend de hoofdpagina bezoeken.

Als alles wat je hebt onderzocht geen bevredigend antwoord geeft, neem dan deze informatie mee in een support request voor Google Analytics. Zij hebben het immers gebouwd en weten hoe het zou moeten werken.