glasvezel echt beter?

helaas hier in Rotterdam nog geen glasvezel, ze zijn wel bezig in twee wijken, maar verder ligt er nog weinig in de planning.

ben toch alvast een beetje aan het rondsnuffelen en vraag me af, is dat glasvezel nou echt beter? Gaat het internetten echt sneller, kun je bellen en tv kijken en op internet bezig zijn, zonder dat dat ten koste gaat van de verbinding van 1 van de drie.

Toegevoegd na 11 minuten:
kortom, doet glasvezel wat wordt beloofd?

dit even los van of mijn pc of tv het aankan, en echt vanuit het glasvezel optiek gezien.

13 jaar geleden
in: Internet
1.7K
sterredag
13 jaar geleden
ja nu moeten ze het hier nog aanleggen :( en als ik ga verhuizen denk ik dat ik eerst maar een glasvezel postcodecheck ga doen.

Het beste antwoord

In glasvezel gaat het signaal met de lichtsnelheid en dat is de hoogst mogelijke snelheid uberhaupt. Niets is sneller dan licht.
Het principe is als volgt : Er wordt een lichtsignaal onder een hoek de glasvezel ingestuurd. Dat signaal komt aan de bovenrand van de (haardunne) glasvezel en wordt onder dezelfde hoek teruggekaatst naar de onderrand. Vergelijk dit met een biljardbal.
Vanaf de onderrand kaatst de straal opnieuw naar de bovenrand.
Stel even dat dit signaal jouw e-mailtje is.
Nu ga je bellen.
De belsignalen gaan op dezelfde manier, maar onder een iets andere hoek.
Jouw mail en bel signaal zitten elkaar helemaal niet in de weg en gaan beiden met de lichtsnelheid.
Een televisiesignaal kan er ook nog wel bij en zo ook alle bel en mail en tv signalen van de hele wijk.
De signalen ondervinden nagenoeg geen weerstand en er kunnen duizenden signalen over een haardun draadje lopen.
In een koperen kabel heb je te maken met frequenties die elkaar storen, met warmteontwikkeling en dus verliezen, met storingen......

Glasvezel is vele vele vele malen beter.
Hierboven is veel te simpel uitgelegd, maar goede uitleg zou een boekwerk opleveren.
Wellicht kun je hier al mee verder.
Prijs je gelukkig met deze ontwikkeling !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo macaidwin, dat weet ik, maar lees het stukje in mijn antwoord : Hierboven is veel te simpel uitgelegd, maar goede uitleg zou een boekwerk opleveren. Ik probeerde het wat tastbaar voor te stellen.

Andere antwoorden (5)

Glasvezel is per definitie sneller als de traditionele kabel. De snelheid is echter van veel meer factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld je PC, je abonnement, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt allemaal wat je daar zelf zegt. Ik heb het een poos gehad (nu niet, omdat het in dit huis niet ligt jammer genoeg) en het was beter dan alle andere aansluitingen die ik ooit heb gehad.

Bij ADSL en kabel is de snelheid afhankelijk van bepaalde factoren, waardoor je praktisch nooit de beloofde snelheid haalt (ik haal nu bijv. maar 10 Mbit van de beloofde 20 Mbit). Bij glasvezel haalde ik dat probleemloos.

Je kunt alledrie tegelijk doen zonder problemen, omdat de capaciteit van glasvezel vele malen groter is dan wat je gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dezelfde ervaring. Internet gaat snel (100 Mbps), waarvan ik met mijn router 80 mbps down en 70 down haal. Televisie gaat bij ons via een andere glasvezel en telefoon via het internetkanaal. Geeft geen problemen qua snelheid. Als er al problemen zijn, dan liggen die bij de provider, niet bij de verbinding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij echt een internetverbinding op glasvezel hebt van 100 Mbps, dan zou je ook de volle 100 Mbps moeten kunnen halen. Beperkende factor hier zal echter waarschijnlijk je netwerkkaart zijn, of de router. Gebruik je een 100 Mbps netwerkkaart en/of router, dan haal je in de praktijk nooit meer dan de genoemde 80 Mbps. Met een draadloos netwerk nog een tikkie minder. Als je een gigabitkaart (1000 Mbps) en -router zou gebruiken, zou je wel de volle 100 halen. Tenzij je provider je nept natuurlijk en hij te weinig bandbreedte heeft of bewust de boel knijpt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beperkende factor is ook de router, zowel aan mijn kant als aan de kant van de provider. Maar ik betwijfel of je met een snellere router de 100 mbps haalt, want er zijn nog wel wat factoren zoals de drukte op het internet. Ik meet 80 mbps als ik iets daadwerkelijk download van het internet. De verbinding tussen mijn router en die van de provider zal vast wel 100 mbps zijn. Overigens is dat bij glasvezel nog maar een basisverbinding. Indien nodig kan de snelheid verhoogd worden in de toekomst, maar voor mij is het snel genoeg.
Hier kon ik bij m'n glasvezelpakket kiezen tussen analoge tv of digitale, wegens verschil in zenderpakket koos ik voor analoog, en dat is echt geen kwestie van 'of je tv het aankan'. Ding van mij was 15 jaar oud en het ging prima.

En zoals boven al uitgelegd: je kan alles tegelijk doen zonder problemen.

Als je overstapt is er maar één maar: je moet even wennen aan de internetsnelheid ;-) En je raakt erg verwend want als je eens elders internet zit je je te ergeren omdat het zo langzaam gaat :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Glasvezel is normaal wel veel beter, maar niet die van KPN, wat een ellende was dat, eerst een paar maanden zonder gezeten en daarna veel storingen en uitval. En het lag natuurlijk nooit aan KPN ;-)
Oplichters zijn het bij KPN met hun veels te dure glasvezel, klopt ook wel want laatst waren ze ook al bij Kassa en Radar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
bedankt voor de waarschuwing, alhoewel ik bedrijven als kpn en upc altijd zal proberen te vermijden :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja inderdaad, ik zit nu alweer enige tijd met volle tevredenheid bij Tele2, de snelheid van de glasvezel bij KPN was nog minder dan de ADSL bij Tele2 en ik ben nu ook nog meer dan de helft goedkoper uit ;-)
Ik sluit me aan bij bovenstaande antwoorden, dat het profijt dat je ervan hebt, ook af hangt van je eigen pc en van de provider die de signalen verder het internet op moet sturen. Als daar een trage verbinding bij zit, heb je daar alsnog last van.
Maar het belangrijkste voordeel dat je hebt bij glasvezel, is dat de snelheid synchroon is. Dat wil zeggen, de up- en download zijn gelijk.
Bij een ADSL lijn en vaak bij traditionele kabel, heb je een hoge download, maar een trage upload.
Als je dus grote bestanden, bijv. foto's aan het uploaden bent naar het internet, zit je upload-verbinding al snel aan zijn maximale.
Als je ondertussen aan het internetten bent, merk je gelijk vertraging, omdat er voor het downloaden van een website, ook telkens een beetje upload nodig is (het aanvragen van de pagina gegevens e.d.).
Dat is dan vooral hetgene dat nogal traag gaat, waardoor het hele internetten traag gaat.

Dat nadeel heb je dus niet bij glasvezel. Bijvoorbeeld een verbinding van 30Mb down / 30 Mb up, is ruim voldoende voor de meeste thuis gebruikers. Je upload is dan 30 x zo snel als van de meeste adsl-verbindingen.

Opvolgers van de traditionele kabel en adsl worden op dit moment ook op veel plaatsten geïntroduceerd, daarmee kan je vaak wel de synchrone of hoge upload snelheden halen. Je hebt het dan over VDSL of glasvezelsnelheid-via-kabel.