Hoe maak je een screenshot?

Bijvoorbeeld als ik een vraag van hier wil plaatsen in het forum van GVF. Ik wil dus niet het hele scherm maar alleen dat stukje met de vraag. Hoe doe ik dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Er zijn verschillende manieren om het te doen.

De mijne is vrij simpel.

- Druk op PrtScn (Printscreen) op het moment dat de vraag op het beeld staat.
- Ga naar je favoriete tekenprogramma, in mijn geval gebruik ik Paint Shop Pro (eigenlijk een fotobewerkings- / tekenprogramma, maar Paint van Windows zou ook kunnen).
- Druk Ctrl V in en je gehele scherm wordt in het tekenprogramma geplakt.
- Maak een selectie van datgene wat je wilt overhouden.
- Druk Ctrl C.
- Maak als dat noodzakelijk is een nieuw bestand aan in je tekenprogramma.
- Druk nogmaals Ctrl V.
- Sla het resultaat op met een pakkende naam op een lokatie die je kunt onthouden.

Mocht dit toch te ingewikkeld klinken, er zijn ook programmaatjes die het wat simpeler maken, google dan eens op "free screenshot taking software" of iets dergelijks en je komt een hoop tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik gebruik daarvoor het programma "Sceencapture".
Super makkelijk in gebruik EN gratis. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Windows 7 zit standaard een programma om screenshots me te maken en daarna te mailen, op te slaan.

Staat denk ik onder de bureau-accessoires. Zoek anders in het startmenu op 'knip'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik daar het programma'tje Snagit voor.

"SnagIt zet al sinds enkele versies de standaard voor het maken van schermafdrukken. Het heeft de meeste manieren en configuratieopties om ieder gewenst deel van het scherm te vangen en te bewaren. Bovendien kan SnagIt ook ActiveX-beelden bewaren zoals van een computerspel of een webpagina die groter is dan het beeldscherm. Daarnaast biedt het creatieve opties om schermafdrukken verder te bewerken of uit te breiden met kaders en teksten. Bovendien kan het programma geïntegreerd worden in Microsoft Office, MindManager, Flickr, diverse weblogs en nog veel meer."

http://computertotaal.nl/article/2479/snagit-9-0.html

Ik heb een gratis download voor je gevonden op:
http://www.ekudos.nl/artikel/45532/download_snagit_for_free__full_licensed_version_
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik, Gadwin print screen.
Installeren en op toets printscreen duwen.
Dan kan je je printscreen nog aanpassen vooralleer te saven.
Good luck!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's heel simpel, en kan standaard in Windows...

Met de combinatie ALT + Printscreen maak je een afdruk van het actieve window. Als dat je nog te groot is kan je bijvoorbeeld Irfanview (zie link) gebruiken om daar een stukje uit te knippen. Irfanview is gratis, en werkt prima voor het bekijken van plaatjes en het doen van simpele bewerkingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals de andere beantwoorders al aangeven kan dit standaard in Windows.

Daarnaast zijn er gratis programma's die dit eenvoudiger maken. Op de Freeware-grafisch startpagina staan in de categorie Schermafdruk (screenshot) diverse programma's die dit gemakkelijker maken.

Ik was op zich wel gecharmeerd door de mogelijkheden van PicPick. Dat komt volgens mij wel aardig in de buurt van SnagIt (dat ook veel wordt aangeraden, maar niet gratis is).