Wat is *in de praktijk* de nauwkeurigheid van NTP?

Thuis zet ik de klok van mijn computer gelijk via NTP. Ik heb ntp.xs4all.nl gekozen als NTP-server.

Officieel meet NTP de vertraging van de verbinding tussen de computer en de server; daardoor zou de nauwkeurigheid van NTP na enige tijd beter zijn dan 1 ms.

Klopt dat? Wat is nu *in de praktijk* de nauwkeurigheid van NTP?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Internet
1.1K

Het beste antwoord

Deze persoon heeft een beetje rondgeneusd, en komt uit op lan: 1-2 msec, WAN: 10sec. Zijn eindconclusie:
'It depends'

http://www.netcordia.com/community/blogs/terrys_blog/archive/2008/01/07/ntp-accuracy.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De nauwkeurigheid ligt eerder in de orde van 10 ms dan 10 seconden... Er is een groep mensen op internet die NTP servers beschikbaar stelt, die je gratis mag gebruiken. Sommige operating systems (Linux bijvoorbeeld) staan toe meerdere NTP Servers te configureren - dan is het mogelijk de tijd op de servers te vergelijken. Kijk bijvoorbeeld eens op http://ntp.org/, of voeg de volgende NTP Server meerdere keren toe: pool.ntp.org.

Meer technisch: omdat de klok (CPU) van jouw PC op Ghz snelheid draait, kan die dus met een precisie van 0.0000000001 seconde meten hoe lang een pakketje er via het netwerk over doet. Met wat extra vertraging in server en pc zelf zou dan de precisie kleiner dan een milliseconde moeten zijn...