Dacht dat download van muziek niet illegaal is maar aanbod wel.Stichting Brein spreekt van illegale downloaders.Mag je nu downloaden of niet?

Ik download soms muziek of film om te beoordelen, maar koop gewoon wat ik mooi vind. Meestal zitten er inlays bij, textboekjes, etc. en de kwaliteit is beter.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Downloaden mag nog steeds, met dien verstande dat er restricties zijn, dat wordt bijvoorbeeld door Pieterveenstra uitgelegd. Brein liegt evident over een aantal zaken, het is wat mij betreft daardoor een heel foute organisatie te noemen. Zie bijvoorbeeld mijn oude vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/juridische-gronden-organisatie-pakken-leugens.48447 en dan met name mijn eigen reactie (de derde) op de vraag.

Antwoorden (6)

sinds 2008 is het wel illegaal:

Handhaven

Bij de vaststelling van de regelgeving meende de Tweede Kamer dat van burgers niet verwacht mocht worden dat ze van ieder gedownload bestand nagaan of de aanbieder het recht heeft om het te verspreiden. Bovendien zou een verbod in de praktijk nauwelijks te handhaven zijn.

Streep

De Haagse rechtbank heeft donderdag een streep door die redenering gehaald. Het maken van een privékopie van illegaal materiaal is een illegale handeling, redeneert de rechter. Volgens het vonnis (PDF) is de gangbare uitleg van de Auteurswet in strijd met een Europese richtlijn over de thuiskopie. Die richtlijn staat kopieën voor privégebruik alleen toe als 'daarbij geen afbreuk wordt gedaan aan de normale exploitatie van werken'.

Brancheorganisatie NVPI van de Nederlandse entertainmentsector is blij met de uitspraak. De Nederlandse uitzonderingspositie was de organisatie al jaren een doorn in het oog. Vorig jaar pleitte de NVPI nog voor een wettelijk verbod op downloaden.
http://www.nu.nl/internet/1631349/downloaden-is-toch-illegaal.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland geldt dat downloaden legaal is als het gaat om een thuiskopie. Zo is het altijd toegestaan om muziek en films te downloaden, ook als de bron onrechtmatig is.

De basis voor de thuiskopie is te vinden in artikel 16b van de Auteurswet 1912. Lid 1 van dit artikel bepaalt:

Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet beschouwd, (...) de verveelvoudiging, welke beperkt blijft tot enkele exemplaren en uitsluitend dient tot eigen oefening, studie of gebruik van degene die de verveelvoudiging vervaardigt of tot het verveelvoudigen uitsluitend ten behoeve van zichzelf opdracht geeft.

Voor thuiskopiën op dragers zoals CD's of DVD's is er het vergelijkbare artikel 16c. De belangrijkste elementen van de thuiskopie-regeling zijn:

- Er mogen slechts enkele exemplaren worden gemaakt als thuiskopie.
- De kopie moet voor eigen oefening, studie of gebruik bestemd zijn.
- De kopie mag in opdracht gemaakt worden, behalve bij muziek.
- Je hoeft geen rechtmatige eigenaar te zijn om een thuiskopie te mogen maken.
- Er zijn een aantal uitzonderingen, niet van alle categorieën werken mag een thuiskopie worden gemaakt.

Voor software geldt dit niet. Wie een programma gekocht heeft, mag er een reservekopie van maken, maar software downloaden is echt wat anders dan een reservekopie maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe zit het dan met de uitspraak van de rechter, zoals Jelle dat omschrijft: "De Haagse rechtbank heeft donderdag een streep door die redenering gehaald. Het maken van een privékopie van illegaal materiaal is een illegale handeling, redeneert de rechter." Maar als download legaal is voor eigen gebruik, dan mag de rechter toch niet zo een uitspraak doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De rechter ging op de stoel van de wetgever zitten en ten onrechte denk ik. Was er bij de genoemde zaak een hoger beroep (ik heb het wel geweten, maar het geheugen laat me in de steek).
Hoewel men het tracht uit te bannen, en er een uitspraak is, is het nog steeds toegestaan om muziek en films te downloaden. Je bent dus niet strafbaar zolang je het niet verspreid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi en nu even motiveren, daar bovenstaand antwoord correct is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind ik ook. +1 Jeroen
Nee, het is nog steeds niet verboden om muziek en films te downloaden voor eigen gebruik, zoals ook wel blijkt uit onderstaand citaat uit 2009:

'Het downloaden van muziek en films uit 'evident illegale bron' wordt over enkele jaren verboden mits er goede legale alternatieven komen, zo maakte de regering bekend. In ruil daarvoor wordt de heffing op blanco cd's en dvd's afgeschaft.'

Downloaden met fileshare programma's, waarbij je de gedownloade content ook weer beschikbaar maakt, zijn in principe niet legaal, omdat je dan zonder toestemming content verspreid.
rose
13 jaar geleden
Jelle's link is van 27 juni 2008
Rose's link is van 30 oktober 2009 ( recenter dus )

dus ga ik er vanuit dat het NU nog niet illegaal is om te downloaden :)

en sinds er zoveel verwarring is, kan de consument nog altijd zeggen, dat hij het niet wist... niemand weet het blijkbaar hihi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger werd een onderscheid gemaakt tussen bepaalde media, zo mochten mp3's en films voor eigen gebruik gedownload worden. Software en games mochten weer niet gedownload worden. In Nederland is hier echter
verandering in gekomen, dat blijkt uit een uitspraak van de rechtbank in Den Haag, de rechter heeft ook het downloaden van mp3's en films verboden. Het zou dus kunnen dat je voor het downloaden veroordeeld wordt.
Het kabinet is het overigens niet eens met de uitspraak van de rechtbank in Den Haag. De kans dat je veroordeelt zal worden is bijzonder klein omdat de scheidingslijn in het wetboek erg vaag is.