wat betekent dit afkorting L.S.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
14.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet gebruiken, hoor! Is alleen bedoeld voor ongeadresseerde post.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'deze' afkorting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig gebruik je trouwens geen L.S. meer. Dat is niet meer van deze tijd. Misschien is het beter om "Geachte heer/mevrouw" te schrijven.

Antwoorden (6)

Lectori salutem (meestal afgekort tot L.S.) betekent heil aan de lezer, de lezer heil oftewel de lezer gegroet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fremar
13 jaar geleden
Lectori Salutem,

Dit zet je boven een brief indien je de ontvanger niet weet of niet wilt vermelden.

Je kunt nooit boven een brief zetten,
geachte heer Christopher L.S., of iets dergelijks.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik zie ook vaak boven een brief staan:

Geachte L.S.,

fout fout fout! Niet doen . . . Het is toch echt L.S., niet meer en niet minder. je weet ook niet of een jongetje of meisje het gaat lezen dus

de heer L.S.,
of mevrouw L.S.,

zijn ook fout!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lectori salutem (L.S. of Ls) - een groet boven een tekst, gericht aan een onbekende lezer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou graag aan de overige antwoorden willen toevoegen dat het gebruik van L.S. erg ouderwets is.

'Aan den lezer heil!' werd in de eerste helft van de 20e eeuw ook wel eens geschreven. Ik zou om stijlredenen eerder iets schrijven als 'Beste lezer'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lectorum/Lectori Salutem.
Zie het zelf vaak bij automatische berichten als ik iemand mail en die is bepaalde tijd afwezig. Handig want je weet natuurlijk niet aan wie het verzonden word.
Tegenwoordig gebruikt met vaker: geachte heer/mevrouw als men niet weet wie zij schrijven.