Wat betenkend die standaard zin in web design?

Wat betekent
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
2.7K

Het beste antwoord

Het betekent volstrekt niets. Het is een tekst die vaak door drukkers, zetters, grafisch ontwerpers en dergelijken gebruikt wordt om te kijken hoe een tekst of lettertype eruit ziet, bijvoorbeeld in letterproeven, op een webpagina of op een kaft van een boek.
De teksten zijn een vorm van pseudo-Latijn. Bij een leesbare tekst zou de lezer afgeleid worden door de inhoud, terwijl het alleen om de vormgeving gaat. Bovendien heeft het Lorem ipsum een redelijk normale afwisseling van de verschillende letters en korte en lange woorden, waardoor het beter bruikbaar is dan bijvoorbeeld "Dit is een voorbeeldtekst. Dit is een voorbeeldtekst. Dit is een voorbeeldtekst"

De eerste woorden van het Lorem ipsum vinden hun oorsprong in het boek De finibus bonorum et malorum (Over de grenzen van goed en kwaad) van Marcus Tullius Cicero uit 45 voor Christus. In alinea 1.10.32 van dit boek komt namelijk de volgende zinsnede voor:
Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit (Er is niemand die van pijn houdt, die er naar zoekt, en het wil hebben, simpelweg omdat het pijn is...).
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valt niets meer aan toe te voegen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belezen typetje, die Amadea! Of een goede zoekster.
rose
13 jaar geleden
Goed met de schaar...
rose
13 jaar geleden
Je eerste zin is overigens apert onwaar.

Andere antwoorden (1)

Hoewel het geen samenhangende tekst is, komt het voor het grootste deel wel uit één tekst, namelijk het door Amadea al genoemde 'de Finibus Bonorum et Malorum'. Met name de secties 1.10.32 en 1.10.33.

Het is, waarschijnlijk door een zestiende-eeuwse drukker, verhaspelt voor drukproeven en in de eeuwen daarna door menig amateur opnieuw verknipt en versneden.

Je kunt van de belangrijkste delen bij de gelinkte pagina een (Engelse) vertaling vinden. Bij de tweede link vind je een Nederlandse vertaling van een groter integraal deel van de tekst.
rose