Als je je rekeningnummer op het internet vrijgeeft, kan er dan nare dingen gebeuren?

Op Marktplaats is er een bod gedaan op een advertentie, diegene heeft nog steeds interesse. Maar google geeft een pagina dat het een oplichter zou kunnen zijn. Nu wil ik hem best de voordeel van de twijfel geven, maar kan het kwaad als ik hem mijn rekeningnummer geeft met de tav gegeven (dus naam en plaats)?

Dit is de pagina die google teruggeeft op zijn emailadres.
http://www.opgelichtopinternet.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1278148866

Het gaat dus om Osa.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
9.7K

Het beste antwoord

Een oplichter die jouw bankgegevens heeft, kan een automatische incasso van jouw bankrekening doen. Zo kun jij geld kwijtraken.

Officieel mag dat niet, en mag het niet kunnen, want de bank mag een incasso alleen uitvoeren wanneer jouw handtekening onder de opdracht staat (machtiging). De controle daarop is echter bar slecht (zeg maar: afwezig), heb ik bij mijn sportvereniging gemerkt.

De oplichter kan dus geld opnemen van jouw rekening. Als jij goed oplet, zul je dat zien, en kun je jouw bank opdracht geven het geld terug te halen. Je raakt dan dus niets kwijt, maar je moet wél continu goed opletten, jarenlang.

(Probleem voor de oplichter is natuurlijk dat de bank hem dan kan achterhalen, en dat jij hem kunt aanklagen.)

Een ander probleem is dat iemand die jou uit frustratie dwars wil zitten, spellen kan bestellen op Internetwinkels, en jouw gegevens kan intypen. Jij krijgt dan een hoop rekeningen, soms compleet met deurwaarders.

Je kunt wel van al die spullen en al die rekeningen afkomen door aangifte te doen en te zeggen dat iemand jou zit te pesten, maar je hebt er wel weer een hoop ergernis van.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zult dus zelf moeten inschatten in hoeverre je deze figuur in staat acht, bovenstaande gemeenheden uit te halen.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zeker je rekeningnummer niet geven. Het is alom bekend dat vooral Nigerianen oplichting via internet bezigen. Absoluut niet je rekeningnummer geven dus!

Toegevoegd na 9 minuten:
Sterker nog, in Nigeria is er een liedje gemaakt, omdat het zo makkelijk is om internetfraude te plegen bij die "domme" Westerlingen.

Nkem Owoh - I go chop your dollar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
".....Leisink heeft bijna anderhalf jaar geleden het bankrekeningnummer en het adres van zijn eenmanszaak op zijn website gezet. Hij is cartoonist (van onder meer De Pers) en wilde via zijn website ‘wat stripboekjes verkopen’. De verkoop liep prima. Leisink realiseerde zich alleen niet dat fraudeurs met een adres en een bankrekeningnummer kinderlijk eenvoudig geld van je rekening kunnen halen....."

http://www.depers.nl/economie/354139/Hier-doen-we-niks-aan.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon het zekere voor het onzekere nemen en niet met deze klant doorgaan.